قیمت لوله و اتصالات پنج لایه

لوله و اتصالات پنج لایه از جمله لوله های پلی اتیلنی است که شامل پنج لایه درونی، بیرونی، میانی و دو لایه چسب است. قیمت لوله و اتصالات پنج لایه با توجه به اجزا مختلف آن مناسب است. اجزای آن شامل مانند پلی اتیلن، چسب و نوار آلومینیوم تشکیل شده است. این لوله ها با کاربردهای مختلفی که در صنایع کشاورزی، دارویی، غذایی، پزشکی و… دارد، در زمره لوله های پرکاربرد و مهم به شمار می آید.

امروزه نسل جدیدی از لوله‌های پلیمری تحت عنوان لوله‌های پنج لایه تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند که دارای پنج لایه که تلفیقی از فلز و پلیمر هستند، می‌باشد. از این لوله‌ها به طور معمول برای انتقال آب آشامیدنی استفاده می‌شود که البته در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اتصالات پنج ‌لایه را می‌توان یکی از جدیدترین محصولاتی دانست که در صنعت لوله و اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرند و از مزایای بسیاری بهره می‌برند، این اتصالات همچون اتصالات گالوانیزه کاربردهای گسترده‌ای دارند و دارای انواع مختلفی تولید می‌شوند. ما در این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری را در مورد این اتصالات و لوله‌ها در اختیار شما قرار دهیم و ببینیم که در چه انواعی طراحی و تولید می‌شوند. اگر شما هم قصد آشنایی بیشتر با این محصولات را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اتصالات پنج لایه

این نوع اتصالات به دلیل اینکه از پنج لایه تشکیل شده‌اند و در ساختار آن‌ها فلز نیز استفاده شده است، از استحکام بسیار بالایی بهره می‌برند، به همین دلیل در بین افراد به محبوبیت بالایی رسیده‌اند. اتصالات پنج‌‎لایه به دلیل مزیت‌های خوبی که دارند، یکی از محبوب‌ترین انواع اتصالات در بازار به شمار می‌روند که همانطور که از نامشان پیداست، به‌صورت پنج‌لایه طراحی شده‌اند که قابلیت تحمل فشارهای زیاد را در تاسیسات خواهند داشت. در حال حاضر با توجه به کاربردهای زیاد این اتصالات، از آن‌ها در صنایع گوناگونی استفاده می‌شود، از لوله‌های آب گرم و آب سرد گرفته تا شوفاژ و … . افراد در لحظه خرید و استفاده از اتصالات پیشرفته هیچ محدودیتی ندارند، چرا که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اتصالات تنوع بالای آن‌ها است که هر کدام از آن‌ها کاربردهای خاص خود را دارند. به دلیل تنوع بالای این اتصالات لازم است که در زمان خرید اطلاعات کامل را در اختیار داشته باشید، زیرا به همراه داشتن اطلاعات کامل در خصوص اتصالات مدنظر می‌تواند به شما در انتخاب صحیح کمک کند.

انواع اتصالات پنج لایه

اتصالات در دسته‌های بزرگ اتصالات کوپلی، اتصالات پرسی و اتصالات کلمپی طراحی و تولید می‌شوند کا هر کدام از آن‌ها کارکرد متفاوتی را به همراه دارند و برای وظایف مختلفی استفاده می‌شوند. در بخش‌های پیش رو بیشتر در مورد این اتصالات صحبت خواهیم کرد. می‌توان این اتصالات را با استفاده از اتصال پیچ و مهره یا اتصال فشاری به هم متصل نمود و از آن‌ها استفاده کرد. این اتصالات به دلیل اینکه از 5 لایه تشکیل شده‌اند از ساختار پیچیده تری برخوردار هستند و جنس آن‌ها معمولا از برنج بوده که این عامل باعث می‌شود تا قیمت لوله و اتصالات پنج لایه نسبت به سایر لوله‌ها بیشتر باشد.

کاربرد اتصالات پنج لایه

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم این نوع لوله و اتصالات کاربردهای فراوانی دارند و از سیستم‌های لوله کشی آب آشامیدنی گرفته تا سیستم‌های گرمایشی مانند گرمایش از کف و لوله کشی رادیاتور و فن کویل‌ها را پوشش می‌دهند، اتصالات پلی پروپیلن نیز گزینه خوبی برای این وظایف به حساب می ‌آیند. در ادامه به معرفی برخی از کاربردهای این اتصالات اشاره می‌کنیم.

  • کاربرد در سیستم آب سرد و گرم، رادیاتور، انتقال مایعات و هوای فشرده
  • استفاده در مصارف درمانی مانند دستگاه و سیستم دیالیز
  • کاربرد در انتقال دادن گازهای مورد استفاده در پزشکی
  • به کارگیری در تهویه مطبوع و مناسب محیط
  • این اتصالات می‌توانند به طور میانگین ۲ سال برای لوله‌های آب گرم مورد استفاده قرار گیرند.

مزایای اتصالات لوله پنج لایه

  • مقاومت بالای اتصالات پنج لایه نیوپایپ در برابر مواد شیمیایی گوناگون مانند بازها و اسیدها و همچنین عدم امکان رشد جلبک درون این لوله‌ها را می‌توان از بارزترین مزایای این نوع لوله و اتصالات دانست.
  • این لوله‌ها دچار خوردگی یا زنگ زدگی نمی‌شوند.
  • سرعت و سهولت بالا در نصب و راه اندازی آنها از مزایای خوب این اتصالات است.
  • امکان ورود اکسیژن به این لوله‌ها وجود ندارد و در نتیجه آب در داخل لوله‌ها تغییر رنگ نخواهند داد.
  • این اتصالات در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی دارند و می‌توانند تا دمای نود درجه سانتیگراد را تحمل کنند.
  • دوام و استحکام بلند مدت
  • مقاومت در برابر فشار
  • عدم افت فشار
  • قیمت مناسب و اقتصادی
  • دارا بودن استانداردهای بهداشتی

انواع لوله پنج لایه

انواع لوله پنج لایه

نوع پلیمر مورد استفاده در لوله‌های پنج لایه و همچنین نوع چسب بین لایه‌ها روی کیفیت لوله‌ها تاثیر گذار است. لوله‌های مدرن لوله پلی اتیلن پنج لایه با توجه به نوع پلیمر به کار رفته در آن‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه مقاله با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

لوله 5 لایه‌ی PE

این لوله‌ها با نام  PE-Al-PE نیز شناخته می‌شوند. پلیمر اصلی به کار برده شده در این لوله از نوع پلی اتیلن می‌باشد. بهتر است برای لوله کشی آب گرم از این نوع لوله استفاده نشود زیرا این پلیمر مقاومت قابل توجهی در برابر فشار ندارد. با این وجود برای در لوله کشی آب سرد یا برخی کاربردها دیگر از این لوله استفاده می‌شود چون قیمت مناسب و سهولت در به کارگیری را به ارمغان می‌آورد و باعث شده که لوله‌های پنج لایه PE بسیار پرفروش باشند.

لوله 5 لایه PERT

گروه پلی اتیلن‌ها پلیمرهای به کار رفته در این لوله‌ها هستند. اما با لوله‌های PE متفاوت است و تفاوت بی این دو در نوع مولکول‌های آن‌ها است. پیوندهای طولی که در بین مولکول‌های این لوله‌ها وجود دارد، باعث ایجاد مقاومت بیشتری در برابر فشار آب خواهد شد. از این لوله‌ها در لوله کشی آب گرم استفاده می‌شود، چرا که طبق استانداردهای معتبر، این لوله‌ها می‌توانند تا دمای 70 درجه سانتیگراد به کار گرفته شوند.

لوله 5 لایه PEX

پلیمرهایی که در لوله 5 لایه  PEX به کار رفته‌اند دارای پیوندهای عرضی بسیار مستحکمی هستند. این لوله‌ها برای لوله کشی شوفاژ و آبگرمکن گزینه بسیار خوبی هستند، زیرا از این لوله‌ها می‌توان تا دمای 95 درجه سانتیگراد نیز استفاده نمود.

لوله پنج لایه از چه لایه‌هایی تشکیل شده است؟

لایه‌های تشکیل دهنده‌ی لوله پنج لایه عبارتند از: از دو لایه پلیمر، دولایه چسب و یک لایه آلومینیوم لایه درونی و بیرونی از پلیمر خاص ساخته شده‌اند که با توجه به نوع کاربرد متفاوت هستند که مقاومت لوله در برابر خوردگی و رسوب پذیری از خود نشان می‌دهند. در لایه میانی فلز آلومینیوم با روش Overlap به کار رفته است که با تکنولوژی اولتراسونیک به صورت طولی جوش شده است. برای چسباندن دو لایه درونی و بیرونی پلیمر به آلومینیوم از چسب قوی استفاده می‌شود تا یکپارچگی و مقاومت لوله را به ارمغان آورد.

بخش‌های مختلف اتصالات پنج لایه

همانطور که از نام این اتصالات پیداست، ساختار لوله‌های پنج لایه از نوع لوله‌های مرکب می‌باشد. لوله و اتصالات پنج لایه متشکل از لوله‌های پلیمر بر پایه پلی اتیلن است این 5 لایه شامل دو لایه پلی اتیلن و یک لایه فلز هستند که به وسیله دو لایه چسب با یکدیگر تلفیق شده‌اند که این عناصر باعث مقاومت بالای این لوله‌ها و نفوذ ناپذیر اکسیژن در آن‌ها شده است. ساختار شیمیایی این لوله‌های مستحکم از مواد پلی اتیلن می‌باشد که می‌توان آن را یکی از پرکاربردترین مواد در تولید لوله در جهان دانست. این امر  به دلیل خواص بالایی است که پلی اتیلن دارد، از جمله: عایق الکتریکی و مقاومت شیمیایی می‌باشد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این پلیمر‌ها با ضعف‌هایی همراه بوده‌اند مانند: عدم مقاومت در برابر محلول در دمای بالا که باعث ترک خوردگی می‌شوند اما به لطف تحقیقات  دانشمندان این مشکل برطرف شده است.

اتصالات پرسی لوله پنج لایه

اتصالات پرسی به وسیله دستگاه مخصوص روی لوله‌ها پرس خواهد شد که نصب راحت و در عین حال پر سرعتی دارد. این اتصالات همراه با اتصالات رزوه یا به طور مستقل نصب می‌شود. از این نوع اتصال در مواقعی استفاده می‌شود که حجم کار زیاد بوده و بخواهند در کار سرعت عمل داشته باشند، ابزار پرس لوله پنج لایه آب بندی آن‌ها را انجام می‌دهد. اتصالات در برابر خورده شدن، فرسودگی و رسوب گذاری مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهند که این امر به دلیل استفاده از آلیاژ مقاوم برنج در کنار آبکاری نیکل می‌باشد. حلقه استیل به جای مهره در اتصالات پرسی به کار می‌رود و این حلقه در زمان پرس توسط دستگاه روی لوله پرس می‌شود.

انواع اتصالات پرسی لوله پنج لایه

دیدیم که اتصالات پنج لایه شامل سه دسته اصلی می‌باشند که اتصالات پرسی لوله پنج لایه یکی از آن‌ها است. این دسته از اتصالات پنج لایه در مقایسه با دیگر انواع علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشد، از طراحی ساده بهره می‌برد که راحتی در نصب را به ارمغان می‌آورد. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم نصب این اتصالات به وسیله پرس صورت می‌گیرد. آلیاژ برنجی که بدنه این اتصالات را پوشانده است از جنس برنج است که موجب عدم فرسایش و نشت لوله‌ها می‌گردد. در عین حال روکش آن‌ها نیز از جنس آلیاژ نیکل است. هر دو نوع آلیاژ  به کار رفته در این اتصالات موجب افزایش طول عمر اتصالات و آب بندی بهتر سیستم لوله کشی می‌شود. در ادامه به انواع اتصالات پرسی خواهیم پرداخت که هر کدام از آن‌ها کاربرد مخصوص خود را دارند.

انواع اتصالات پرسی عبارتند از:

  • زانو چپقی پرسی
  • سه راه مساوی سه سر پرسی
  • بوشن پرسی 5 لایه
  • زانو پرسی
  • زانو تو پیچ پرسی
  • بوشن رو پیچ پرسی
  • رابط روپیچ
  • بوشن تو پیچ
  • رابط تو پیچ
  • بوشن تبدیلی پرسی
  • درپوش پرسی
  • سه راه تبدیلی پرسی
  • سه راه توپیچ پرسی
  • سه راه روپیچ پرسی
  • سه راه دیواری 90 درجه پرسی
  • زانویی صفحه دار روپیچ پرسی و زانو صفحه دار توپیچ پرسی
  • سراه صفحه دار روپیچ پرسی و سه راه صفحه دار توپیچ پرسی
اتصالات پنج لایه

اتصالات پنج لایه

اتصالات کوپلی لوله پنج لایه

اتصالات کوپلی از پنج لایه تشکیل شده‌اند که از تنوع بالایی بهره می‌برند. این اتصالات دارای مکانیزم قوی و مطمئن هستند که باعث می‌شود از آن‌ها در سیستم‌های مختلف از جمله تاسیسات آن‌ها را به کار برد.

حلقه سفت کننده، اورینگ و مهره نقش متصل کننده را در اتصالات کوپلی پنج لایه بازی می‌کنند که برای اطمینان از آب بندی سیستم کاربرد دارد. از ویژگی‌های بارز اتصالات کوپلی می‌توان به آب بندی کامل و دقیق و تنوع بالا اشاره کرد. این اتصالات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بسیار مستحکم و قابل اطمینان هستند. اتصالات کوپلی را می‌توان به راحتی باز و بسته کرد؛ بنابراین،  بدون ایجاد مشکل برای سایر قسمت‌ها یا نیاز به تعویض هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

انواع اتصالات کوپلی پنج لایه

اتصالات کوپلی در اتصالات پنج لایه سوپرپایپ نیز بر اساس کاربرد در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. انواع اتصالات کوپلی عبارتند از:

  • رابط روپیچ کوپلی و رابط توپیچ کوپلی
  • زانو 90 درجه کوپلی، زانو روپیچ و زانو توپیچ کوپلی
  • بوشن تبدیلی کوپلی و بوشن ساده کوپلی
  • زانو دیواری کوپلی
  • سه راه کوپلی، سه راه تبدیلی، سه راه دیواری، سه راه دیواری موازی

اتصالات کلمپی لوله پنج لایه

فشار آب در لوله پنج لایه افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین، نیاز است که برای اتصالات این لوله‌ها از روش مناسبی استفاده گردد که قابل اطمینان باشد تا از هر لحاظ ویژگی‌های مورد نیاز را پشتیبانی کند. اتصالات کلمپی با توجه به نوع ساختی که دارند می‌توانند برای این امور مناسب باشند. اتصالات کلمپی از سایز و وزن منحصر به فردی برخوردار هستند که برای آن‌ها به جای راهکارهای قبلی و استفاده از مهره و حلقه از کمربندهای سفت کننده استفاده می‌شود که قابلیت تحمل فشار زیادی را از خود نشان می‌دهد.

در این اتصالات می‌توان لوله‌ها را به راحتی باز و بسته کرد که این قابلیت را می‌توان از ویژگی‌های بسیار خوب اتصالات کلمپی دانست؛ بنابراین، بدون هیچ مشکل یا آسیب دیدگی به سایر قسمت‌ها و آنتولید، می‌توانید لوله‌ها را باز و بسته کنید.

لوله‌های پنج لایه مشبک PEX/AL/PEX

امروزه نسل جدیدی از لوله‌ها در بازار تحت عنوان لوله پنج لایه PEX-AL-PEX دیده می‌شود که عملکرد بسیار مطلوبی مانند لوله pvc را برای کاربردهای خاص به ارمغان می‌آورند. شاید شما هم از نزدیک این لوله‌ها را دیده باشید، لوله‌های  PEX از ساختار تلفیقی برخوردار هستند که باعث استحکام بسیار بالای آن‌ها شده است. می‌توان از این لوله‌ها در دمای 0 تا 90 درجه سانتی‌گراد نیز استفاده کرد. این نوع لوله‌ها  دارای مزیت‌های زیادی هستند که ساختار کاربردی نیز دارند. می‌توان گفت که این نوع لوله‌ها جایگزین مطلوبی برای لوله‌های پلیمری و فلزی شده‌اند که در صنایع مختلف جای خود را باز کرده‌اند. بهتر است بدانید که این نوع لوله‌ها در کلاس PEX-AL-PEX تولید می‌شوند. با توجه به قرارگیری آلومینیوم در کنار سایر لایه‌ها در ساختار لوله پنج لایه PEX-AL-PEX  می‌توان از آن در سیستم‌های آبرسانی گرم و سرد، آب آشامیدنی، رادیاتور و … به راحتی استفاده کرد.

مزایای لوله‌های پنج لایه PEX/AL/PEX

استفاده از لوله 5 لایه PEX با مزایایی همراه است که این مزایا عبارتند از:

  • امکان نصب و اتصال آسان و راحت در سیستم موتور‌خانه و بخش‌های مختلف صنعت وجود دارد.
  • لوله‌های 5 لایه به خوبی عایق بندی شده‌اند تا دچار آسیب نشوند.
  • این لوله‌ها وزن پایین و قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی را دارند که در حین حمل و نقل مشکلی را به وجود نخواهند آورد.
  • این نوع لوله‌ها مقاومت زیادی را در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهند.
  • یکی از مهم ترین ویژگی‌های لوله پنج لایه PEX قابلیت تحمل دما و فشار زیاد را دارند.
  • در این نوع لوله‌ها عدم نفوذ اکسیژن به قسمت داخلی لوله و افت فشار ناچیز می‌باشد.
  • معایب موجود در ساختار لوله‌های پلیمری و لوله‌های فلزی در ساخت لوله‌های پنج لایه رفع شده است.
  • حمل و نقل آسان به دلیل وزن پایین این محصولات
  • لوله پنج لایه PEX-AL-PEX دارای طول عمر بالا و ماندگاری زیادی می‌باشد.
  • آلیاژ آلومینیوم به کار رفته در این نوع لوله دارای مقاومت بالایی در برابر فشار و حرارت است.
  • کاهش هزینه‌ها و افزایش عمر لوله ها
  • قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی
  • در ساخت این نوع لوله‌ها تمامی استاندارد‌های فنی و بهداشتی و استاندارد‌های ملی رعایت شده‌اند.
  • استحکام و مقاومت زیاد
  • طول عمر بالا و عمر طولانی مدت
  • کاربرد گسترده و فروش زیاد

معایب لوله‌های پنج لایه

  •  از بین رفتن تحت تاثیر نور خورشید: از این لوله‌ها نمی‌تواند در تاسیساتی استفاده کرد که در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستند.
  •  مشکلات در اتصال با اتصالات زرد برنجی: برخی از متخصصان بر این باورند که به کارگیری همزمان این لوله‌ها با اتصالات زرد برنجی باعث شکستگی لوله‌های پنج لایه می‌شود.
  •  محدودیت عایق کاری به وسیله چسب: در صورتی که از چسب به عنوان عایق استفاده گردد باعث تخریب زودرس خواهد شد که پیشنهاد می‌شود از کف به عنوان عایق استفاده شود.

لوله‌های PERT/AL/PERT

لوله‌های پنج لایه Pert-Al-Pert  یک کوپلیمر اتیلن اکتن می‌باشد که دارای ساختار مولکولی منحصر به فرد می‌باشد. این لوله‌ها کاربردهای زیادی را به دلیل استحکام بالا و طول عمر طولانی در استفاده از تاسیسات از خود نشان می‌دهد.

مزایای لوله‌های PERT/AL/PERT

  • دارا بودن قابلیت بازیافت
  • سهولت و راحتی در استفاده
  • حساسیت نداشتن در محیط‌های مرطوب
  • وزن پایین و سبک بودن
  • کیفیت مناسب و طول عمر بالا
  • تحمل فشار کاری تا 10 بار
  • مقاومت حرارتی تا دمای 70 درجه سانتی گراد
  • مقاومت در برابر انقباض ناشی از دمای کم
  • قابل استفاده در لوله کشی آب گرم و سرد
  • مناسب برای انتقال آب آشامیدنی و قابلیت اطمینان در بلند مدت
  • انعطاف بالا و قابلیت نصب سریع
  • مقاومت در برابر ضربه قوچ و نویزهای سیستم
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و رسوب
  • وزن سبک و قابلیت حمل آسان
  • زیبایی و صافی سطح بیرونی
  • قابلیت بازیافت و استفاده از مواد سازگار با محیط زیست در تولید آن
  • نرمی بیشتر نسبت به سایر لوله‌های 5 لایه

کاربردهای لوله‌های PE-RT/AL/PE-RT

  •       خطوط انتقال آب سرد و گرم خانگی و تجاری
  •       سیستم‌های هیدرونیک و توزیعی رادیاتورها، فن کویل و …
  •       سیستم گرمایش تابشی و سرمایش

لوله‌های پنج لایه PE/AL/PE

این لوله‌های پنج لایه با سایر لوله‌ها از لحاظ نوع کلاس متفاوت است. از لوله‌های PE/AL/PE بیشتر برای انتقال آب شرب با فشار 20 اتمسفر استفاده می‌شود که مهم ترین کاربرد این لوله به حساب می‌آید.

انواع اتصالات به کار رفته با لوله‌های پنج لایه

به طور معمول از دو نوع اتصالات در لوله‌های پنج لایه استفاده می‌شود که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم. انواع اتصالات به کار رفته با لوله‌های پنج لایه عبارتند از:

  •       اتصالات کوپلی
  •       اتصالات پرسی

اتصالات پرسی در مقایسه با اتصالات کوپلی از قیمت مقرون به صرفه تری بهره می‌برد و ارزانتر است. اگر ابزار پرس در اختیار باشد اتصالات با سرعت بسیار خوبی انجام می‌گیرد، برای نصب اتصالات به دستگاه جوش پلی اتیلن نیازی نخواهد بود. اما اتصالات کوپلی را می‌توان با ابزارهای معمولی نیز نصب کرد. همچنین، به راحتی می‌توان لوله‌ها را در سیستم لوله کشی باز و بسته کرد.

مزایای لایه‌ی آلومینیوم در لوله‌های پنج لایه

لایه آلومینیوم خواص بیسلر خوبی را برای لوله‌های پنج لایه ایجاد می‌کند که این لوله‌ها به تنهایی فاقد آن ویژگی‌ها هستند. به همین دلیل در ساختار لوله‌های پنج لایه، آلومینیوم به کار می‌رود؛ این خواص عبارتند از:

  • جلوگیری از عبور نور
  • محدود ساختن ضریب انبساط طولی
  • متوقف نمودن نفوذ اکسیژن
  • افزایش شکل‌پذیری لوله
  • افزایش عمر مفید سیستم

خرید اتصالات پنج لایه از شرکت سداب

جالب است بدانید در صنعت و بازار فروش امروزه لوله و اتصالات پنج لایه مورد استقبال عموم قرار گرفته است به دلیل اینکه از لحاظ قیمت مقرون به صرفه می‌باشد و دارای تکنولوژی بالایی هستند. از دیگر ویژگی‌های این لوله‌ها طول عمر مفید و نصب و راه اندازی بسیار راحت آن می‌باشد.

شرکت سداب با سابقه‌ی بلند مدتی که در فروش اتصالات و لوله دارد، اقدام به فروش اتصالات پنج لایه با بهترین کیفیت و در عین حال اقتصادی ترین قیمت می‌کند. در صورت نیاز به این اتصالات می‌توانید از سایت شرکت دیدن کرده و با خیال راحت نسبت به خرید اقلام موردنیاز به صورت اینترنتی اقدام کنید.

سوالات متداول

مهمترین مزیت های لوله و اتصالات پنج لایه چیست؟

از جمله مزیت های این لوله و  اتصالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم امکان زنگ زدگی و خوردگی آن، تسهیل در نصب لوله و راه اندازی آن، استحکام و مقاومت بالا، واحد استانداردهای بهداشتی، مقاوم در برابر فشار، عدم افت فشار، قیمت مناسب، وزن مناسب، مقاوم در برابر حرارت، صرفه جویی در مصرف سوخت، مقاوم در برابر نشست های ساختمانی، مقاومت در برابر زلزله، مقاوم در برابر ضربه، عایق صوتی، مقاوم در برابر نفوذ اکسیژن.

معایب این لوله ها چیست؟

مستعد رشد جلبک، وزن زیاد در مقایسه با لوله پلیکا، قیمت بالا، وزن زیاد از جمله معایبی است که می توان برای این لوله ها برشمرد.

مهمترین کاربردهای این لوله ها چیست؟

از لوله های پنج لایه غالبا در موارد زیر استفاده می شود:

  • مورد استفاده برای لوله کشی آب و سرد ساختمان های مسکونی
  • قابل استفاده در سیستم تهویه
  • قابل استفاده در سیستم های گرمایشی، گرمایش از کف و سیستم های تهویه
  • مورد استفاده برای گازهای پزشکی
  • قابل استفاده در صنعت تجهیزات پزشکی 

تفاوت لوله های پنج لایه با تک لایه چیست؟

لوله های تک لایه با سطح مقطع دایره ای لوله ای نازک و با کاربری های معمولی است. در حالی که لوله های 5 لایه از دو لایه پلیمری، یک لایه فلزی و دو لایه چسب ساخته شده است.

بهترین برندهای لوله های پنج لایه چیست؟

در حال حاضر 5 برند برتر لوله  و اتصالات پنج لایه باکیفیت در کشور عبارت است از:

  •  سوپر پایپ
  • نیوپایپ
  • ایزوپایپ
  • بهتراشان
  • ایزی پایپ

انواع اتصالات 5 لایه چیست؟

زانویی پرسی، زانو دنده ای، زانو دیواری، زانو صفحه دار، زانو کوپلی، سه راهی پرسی، سه راهی دنده ای، سه راهی دیواری، سه راهی دنده دار، سه راهی کوپلی، بوشن و رابط پنج لایه، بوشن تبدیلی پرسی، درپوش، صفحه نصب، کلکتور و متعلقات پنج لایه از مهمترین اتصالات پنج لایه به شمار می آید. 

نحوه اجرای لوله کشی این لوله و اتصالات به چه صورت است؟

برای اتصال این لوله و اتصالات باید نقشه مناسب لوله کشی تهیه شود. پس از آن لوله ها در اندازه های مورد نظر برش داده شود. قیچی برش این لوله ها مخصوص است و نمی توان از هر ابزاری برای برش لوله و اتصالات استفاده کرد. به هیچ عنوان سعی نکنید از بزارهایی مانند اره یا سنگ فرز برای برش لوله و اتصالات استفاده کنید. پس از آن در صورت نیاز به خم کردن لوله در مسیرهای مختلف از اندازه ها و ضخامت های مناسب استفاده کنید. لوله ها غالبا در سایزهای 16، 20، 25 و 3 میلیمتر وجود دارد. این لوله ها را می توانید با دست، با فنر یا دستگاه خم کن، خم کنید. پس از آن با کالیبراسیون درست لوله ها لوله ها را به یکدیگر متصل کنید. 

روش لوله کشی ساختمانی با لوله و اتصالات از نوع پنج لایه به چه صورت است؟

از دو روش برای لوله کشی ساختمان استفاده می شود:

  • سیستم انشعابی که در آن اندازه لوله ورودی از رایزر به داخل ساختمان بزرگتر است.
  • سیستم کلکتوری که رایزر به داخل کلکتوری داخل ساختمان است رفته، و برای هر واحد یک سیستم انشعاب کلکتوری در نظر گرفته می شود. 

چه نکات ایمنی در زمان استفاده از لوله های پنج لایه باید مورد توجه قرار گیرد؟

  • عدم استفاده از لوله های خراب، شکسته یا ترک خورده
  • عدم پیچاندن لوله ها
  • جوشکاری با دقت اتصالات
  • دور نگه داشتن محصولات از تابش نور مستقیم خورشید
  • تمیز کردن لوله ها در زمان انجام اتصالات از چربی و روغن
  • بهره گیری از عایق مناسب لوله ها
  • رعایت نکات مهم در میزان جوش دهی لوله  و اتصالات
  • انجام تست فشار
  • آب بندی مناسب لوله و اتصالات
  • عدم تماس شعله مستقیم با لوله و اتصالات 

عوامل موثر بر قیمت لوله و اتصالات چیست؟

در زمان خرید عوامل مختلفی می تواند باعث ارزانتر یا گرانتر بودن لوله و اتصالات باشد. مهمترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصولات عبارت است از:

برند محصولاتی: برندهای خارجی قیمتی به مراتب بیشتر از برندهای داخلی دارند. البته برخی برندهای داخلی نیز در مقایسه با کالاهای خارجی قیمتی برابر یا با کمی تفاوت در بازار به فروش می رسد.

کیفیت متریال به کار رفته در تولید لوله و اتصالات: در صورتی که مواد اولیه استفاده شده در این محصولات با کیفیت درجه یک باشد طبیعتا قیمت بالاتری در مقایسه با لوله هایی با مواد اولیه معمولی خواهد داشت.  

نوع لوله و اتصالات: همانطور که پیشتر اشاره شد این لوله و اتصالات دارای انواع مختلفی است که بسته به نوع آن قیمت متفاوتی نیز دارند.

ابعاد و اندازه های مورد نیاز : هرچه میزان لوله های خریداری شده از نظر وزنی، اندازه و ابعاد بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وزن لوله های 5 لایه: وزن لوله های تولید شده با توجه به متریال آن نیز کم و زیاد می شود این موضوع نیز بر قیمت این محصولات اثرگذار است. 

مشخصات فنی لوله و اتصالات پنج لایه

مشخصات فنی لوله و اتصالات پنج لایه

لوله و اتصالات پنج لایه دارای مشخصات فنی ویژه و منحصر است که در زمان خرید اتصالات پنج لایه لازم است به آن توجه کنید. از جمله مشخصات فنی این لوله و اتصالات عبارت است از:

  • ضریب طولی انبساط و انقباض لوله و اتصالات پنج لایه بسیار بالا است
  • ضریب انتقال حرارت 80 درجه سانتیگراد دارد
  • درجه حرارت این لوله  ها 100 درجه سانتیگراد است
  • میزان برودت قابل تحمل برای این لوله ها منفی 40 درجه سات
  • تحمل فشار 10 بار طی 50 سال را دارد
  • ضریب زبری 3 صدم میلیمتر دارد

این لوله ها برخلاف لوله پلیکا دارای مقاومت فشاری و انبساطی بالایی است. از مهمترین ویژگی هایی که می توان برای این لوله ها می توان مورد توجه قرار داد، عبارت است از:

  • قدرت زیاد
  • آب بندی مناسب سیستم اتصال
  • انواع اتصالات
  • مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت
  • انعطاف پذیری زیاد
  • قابلیت شکل پذیری
  • سازگار با محیط زیست
  • قابل استفاده برای اتصالات
  • دارای اتصالات مختلف و متنوع

لوله و اتصالات پنج لایه - لیست قیمت لوله و اتصالات پنج لایه نیوپایپ

شرح قیمت ( ریال )
لوله نیوپایپ 16mm ( PEX-AL-PEX ) برای تماس کلیک کنید
لوله نیوپایپ 20mm ( PEX-AL-PEX ) برای تماس کلیک کنید
لوله نیوپایپ ( PEX-AL-PEX ) 25 mmبرای تماس کلیک کنید
لوله نیوپایپ ( PEX-AL-PEX ) 32 mmبرای تماس کلیک کنید
لوله نیوپایپ ( PEX-AL-PEX ) 40 mm - شاخه ایبرای تماس کلیک کنید
لوله نیوپایپ ( PEX-AL-PEX ) 40 mm - رولیبرای تماس کلیک کنید
لوله نیوپایپ( PEX-AL-PEX ) 50 mm - شاخه ای برای تماس کلیک کنید
لوله نیوپایپ( PEX-AL-PEX ) 63 mm - شاخه ای برای تماس کلیک کنید
لوله نیوپایپ ( PERT-AL-PERT ) 16 mmبرای تماس کلیک کنید
لوله نیوپایپ ( PERT-AL-PERT ) 20 mmبرای تماس کلیک کنید
لوله نیوپایپ ( PERT-AL-PERT ) 25 mmبرای تماس کلیک کنید
لوله نیوپایپ ( PERT-AL-PERT ) 32 mmبرای تماس کلیک کنید

اتصالات رزوه ای - لیست قیمت لوله و اتصالات پنج لایه نیوپایپ

شرحقیمت
مغزی " 1/2برای تماس کلیک کنید
مغزی " 3/4برای تماس کلیک کنید
مغزی " 1برای تماس کلیک کنید
مغزی " 1/4 1برای تماس کلیک کنید
مغزی " 1/2 1برای تماس کلیک کنید
مغزی " 2برای تماس کلیک کنید
مغزی بلند " 1/2 با طول 50mmبرای تماس کلیک کنید
مغزی تبدیل روپیچ "3/4 *" 1/2برای تماس کلیک کنید
مغزی تبدیل روپیچ "3/4 * "1برای تماس کلیک کنید
مغزی روپیچ توپیچ "1/2برای تماس کلیک کنید
مغزی روپیچ توپیچ "3/4برای تماس کلیک کنید
مغزی روپیچ توپیچ "1برای تماس کلیک کنید
مغزی روپیچ توپیچ "11/4برای تماس کلیک کنید
مغزی روپیچ توپیچ "1/2 طول توپیچ 10mm ( آلن خور ) برای تماس کلیک کنید
مغزی روپیچ توپیچ "1/2 طول توپیچ 15mm ( آلن خور ) برای تماس کلیک کنید
مغزی روپیچ توپیچ "1/2 طول توپیچ 25mm ( آلن خور ) برای تماس کلیک کنید
مغزی روپیچ توپیچ "1/2 طول توپیچ 30mm ( آلن خور ) برای تماس کلیک کنید
مغزی روپیچ توپیچ "1/2 طول توپیچ 40mm ( آلن خور ) برای تماس کلیک کنید
مغزی روپیچ توپیچ "1/2 طول توپیچ 50mm ( آلن خور ) برای تماس کلیک کنید
تبدیل روپیچ "1/2* توپیچ "3/4برای تماس کلیک کنید
تبدیل روپیچ "3/4* توپیچ" 1/2 ( طرح B )برای تماس کلیک کنید
تبدیل توپیچ "1* روپیچ" 3/4برای تماس کلیک کنید
تبدیل روپیچ "1* توپیچ "1/2برای تماس کلیک کنید
تبدیل روپیچ "1* توپیچ "3/4 ( طرح B)برای تماس کلیک کنید
تبدیل روپیچ "1* توپیچ "3/4برای تماس کلیک کنید
تبدیل توپیچ "1* روپیچ "1/4 1برای تماس کلیک کنید
تبدیل توپیچ "3/4* روپیچ "1/4 1برای تماس کلیک کنید
تبدیل روپیچ "11/2* توپیچ "1برای تماس کلیک کنید
تبدیل روپیچ "11/2* توپیچ "11/4برای تماس کلیک کنید
زانو چپقی "1/2برای تماس کلیک کنید
زانو چپقی "3/4برای تماس کلیک کنید
زانو چپقی "1برای تماس کلیک کنید
چپقی مخصوص محفظه هواگیری توپیچ "1/2* روپیچ "1برای تماس کلیک کنید
سه راهی توپیچ رزوه‌ای "1/2برای تماس کلیک کنید
مهره ماسوره رزوه ای 3/4*3/4برای تماس کلیک کنید
مهره ماسوره رزوه ای 1*1برای تماس کلیک کنید

محاسبه قیمت لوله پنج لایه

قیمت مناسب  لوله پنج لایه به عوامل مختلفی بستگی دارد. از همین رو لازم است برای خرید لوله پنج لایه عوامل زیر را در نظر بگیرید:

اندازه لوله و اتصالات

زمانی که بخواهید برای خرید اقدام کنید لازم است اندازه آن را در نظر داشته باشید. هر چه لوله ها را در اندازه های بیشتری خریداری کنید طبیعتا باید هزینه بیشتری نیز بپردازید.

کیفیت لوله ساخته شده

از مهمترین نکات موثر در قیمت این لوله ها متریال و نوع روشی ساخت آن است. این لوله ها از 5 لایه ساخته شده که کیفیت متریال به کار رفته در آن اهمیت زیادی دارد. هر چه کیفیت مواد اولیه بهتر، قیمت محصل نهایی نیز بیشتر می شود.

ضخامت لوله پنج لایه

این لوله ها اگرچه پنج لایه ساخته می شود اما متریال به کاررفته در آن می تواند باعث ضخیم تر شدن یا نازک تر شدن این لایه ها شود. هرچه ضخامت این لوله ها بیشتر کیفیت آن بهتر است. البته این میزان ضخامت باید به شکل استاندارد کم یا زیاد باشد.

برند لوله

شرکت های تولیدکننده با کیفیت های مختلف و متریال کاربردی متفاوت محصولاتی را تولید می کنند که در بازار با قیمت های مختلفی به فروش می رسد. هر چه برند معروف تر، کیفیت محصول نیز بیشتر است. همین موضوع بر قیمت محصول نیز تاثیر دارد. بسیاری از محصولات مشابه برندهای مختلف حتی اگر کیفیت برابری داشته باشند به دلیل داشتن یا نداشتن برند قیمتی کمتر یا بیشتر برای آن ها اعلام می شود. میزان عرضه و تقاضای محصول و نیز شهرت برند در قیمت آن نیز تاثیر دارد. علاوه براین موارد عوامل خارجی نیز می تواند بر قیمت نهایی لوله پنج لایه موثر باشد. عوامل خارجی نیز عبارت است از:

قیمت جهانی

بسیاری از متریال اولیه برای تولید این لوله ها در زمره کالاهای وارداتی هستند که در کارخانه های پتروشیمی فراوری می شوند. با افزایش قیمت دلار و نیز محدودیت های وارداتی به دلیل تحریم ها این لوله ها نیز دستخوش نوسانات قیمتی قرار می گیرد.

میزان عرضه و تقاضا

حفظ نسبت عرضه و تقاضا بر قیمت این محصولات تاثیر زیادی دارد. در شرایطی که تولیدات متناسب با میزان عرضه و تقاضا نباشد بر قیمت بازار نیز تاثیر دارد. عوامل زیادی می تواند عرضه و تقاضا را کم یا زیاد کند، به طور مثال افزایش ساخت و ساز در برخی فصول از عواملی است که می تواند عرضه و تقاضا را در بازار تکان دهد.

قیمت اتصالات پنج لایه بر اساس برند

قیمت اتصالات پنج لایه بر اساس برند

لوله و اتصالات پنج لایه  به دلیل کاربرد زیادی که در پروژه های مختلف لوله کشی ساختمانی و… دارد در بازار به قیمت های مختلفی وجود دارد. در واقع قیمت اتصالات پنج لایه را می توان تابعی از عوامل مختلف مثل برند، کیفیت تولید، ضخامت و اندازه آن دانست. از همین رو در زمان خرید قیمت لوله پنج لایه باید عوامل مختلفی را مدنظر قرار دهید. ساده ترین راه این است که برای اطمینان از خرید خود اقدام به خرید محصولات برندهایی کنید که امتحان خود را پس داده اند و دارای بیشترین میزان رضایتمندی در میان مصرف کنندگان است. البته در نظر داشته باشید که برندهای معروف داخلی وخارجی طبیعتا قیمتی بالاتر از برندهای غیر معروف و ناشناخته دارند. با این وجود اگر کیفیت بالا و تضمین محصولات برای شما اهمیت دارد بهترین روش خرید، انتخاب برندهای معروف و با کیفیت است. در ادامه به تفاوت قیمت هر کدام از برندهای معروف داخلی اشاره می شود که می توانید از آن برای خرید لوله و اتصالات 5 لایه مورد نیاز استفاده کنید.

سوپر پایپ

نام این برند برای بسیاری از مشتریانی که در زمینه لوله و اتصالات فعالیت دارند برندی شناخته شده است. سوپر پایپ یکی از برندهای معتبر در زمینه تحقیقات پیرامون مصالح ساختمانی در کشور است و در زمره شرکت های پیشرو در تولید این محصولات است. در بسیاری از پروژه های ملی و کلان کشور از لوله و اتصالات این شرکت استفاده می شود، بنابراین طبیعتا قیمت محصولات این شرکت در مقایسه با برندهای دیگر کمی بیشتر است. با این وجود مزیت هایی مانند تولیدات این شرکت تحت لیسانس کشور آلمان، تحمل بالای فشار و دما، ماندگاری و دوام زیاد، تست ایمنی فشار با سیستم آر تی اس نیز از دیگر علل گرانتر بودن محصولات این شرکت می باشد.

نیوپایپ

نیوپایپ تولید کننده انواع لوله های پنج لایه است که با داشتن ویژگی هایی مانند ضد زنگ بودن، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، تحمل بالای فشار، قابلیت خم شدن، انعطاف پذیری بالا، مقاوم در برابر چربی و اسید و باز و… از باعث شده قیمت آن در مقایسه با بسیاری از برندها بالاتر باشد. اگرچه همه این مزیت ها باعث ماندگاری و دوام بالای تولیدات این شرکت شده، اما تولید آن نیز سبب گزینش این محصولات توسط مشتریان شده است. قیمت محصولات این شرکت ارزان محسوب نمی شود. بنابراین اگر به دنبال کیفیت بالای لوله و اتصالات هستید و بودجه شما کفاف می دهد این برند یکی از انتخاب های اولویت دار است. از این لوله ها برای لوله کشی روکار در نوسانات دمایی زیاد هم می توانید استفاده کنید. علاوه بر آن می توانید برای لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان های تجاری، مسکونی و اداری، سیستم گرمایشی سقف، کف و دیوار، سیستم ذوب یخ در محیط بیرون، گرمایش زمین های ورزشی و نیز سیستم توزیع هیدرونیک از محصولات این برند استفاده کنید.

ایزوپایپ

لوله های پنج لایه این شرکت در سایزهای 16 تا 63 میلیمتر تولید شده است. این لوله ها دارای ویژگی هایی مثل مقاومت بالا، کیفیت بالا، قابلیت بازوبسته شدن بدون تعویض، تنوع زیاد محصولات و نیز آب بندی بالاتر از حد استاندارد است. این لوله علاوه بر کاربری هایی که همه برندهای گفته شده دارند، می تواند مصرف صنعتی نیز داشته باشد. از همین رو قیمت این لوله تاثیرگرفته از مجموع این عوامل می باشد. با این وجود می توان گفت قیمت لوله و اتصالات برند ایزوپایپ برای بسیاری از مشتریان مناسب است.

بهتراشان

این نوع لوله و اتصالات با برند بهتراشان به دلیل کیفیت بالا و نیز انتقال مناسب آب گرم تا حدود زیادی قیمت مناسبی دارد. با این وجود کیفیت بالا و میزان پخش گرمای آب از مزیت های تولیدات این برند به شمار می آید. شما می توانید از لوله و اتصالات 5لایه این برند برای لوله کشی آب شرب ساختمان استفاده کنید. طی سال های گذشته به دلیل نوسانات قیمت و نیز تحریم ها تا حد زیادی قیمت این محصولات نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

ایزی پایپ

یکی از با کیفیت ترین و مرغوب ترین محصولات لوله و اتصالات 5 لایه در کشور مربوط به برند ایزی پایپ است. این شرکت با بیش از سه دهه فعالیت تخصصی در زمینه تولید لوله و اتصالات دارد که می توانید با مناسب ترین قیمت اقدام به خرید لوله 5 لایه به منظور لوله کشی آب شرب ساختمان های مسکونی کنید. نکته مهمی که می تواند شما را برای خرید این برند اقناع کند، استفاده از لایه پلیمری از نوع پلی اتیلن سنگین، PERT و PEX  است. این لوله های برای انتقال آب سرد و گرم بسیار مناسب است.

قیمت لوله پنج لایه بر اساس نوع آن

لوله و اتصالات پنج لایه دارای انواع مختلفی است. این تنوع بسته به کیفیت پلیمر به کار رفته در آن و نیز استانداردهای لحاظ شده در روند تولید است. از مهمترین انواع لوله ها و اتصالات پنج لایه که می توان با قیمت مناسب و بسته به نوع کاربری آن را خریدار کرد، عبارت است از:

لوله و اتصالات PEX/AL/PE

این نوع لوله و اتصالات تا دمای 95 درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل می کند. استفاده از این لوله ها برای آبگرمکن و شوفاژ است. این لوله ها دارای پیوندهای بسیاری قوی و با دوام است. این لوله ها قیمت بالایی دارد.

لوله و اتصالات PE-RT/AL/PE-RT

مولکول های به کار رفته در این لوله و اتصالات عامل تفاوت آن با دیگر انواع لوله و اتصالات پنج لایه است. در این موارد مولکول ها با پیوندهای طولی به یکدیگر متصل شده اند. از همین رو در برابر آب مقاومت بالایی دارند. میزان مقاومت آن در برابر حرارت 70 درجه سانتیگراد است از همین رو گزینه مناسبی برای لوله کشی آب گرم ساختمان های مسکونی می باشد. قیمت این لوله ها تقریبا در مقایسه با نوع بعدی بیشتر است.

لوله و اتصالات PE/AL/PE

نوع دیگری از لوله و اتصالات پنج لایه است که فشار بسیار بالایی را تحمل نمی کند. این لوله ها برای لوله کشی آب گرم ساختمان مناسب نیست. این لوله ها دارای قیمت مناسبی است که فروش بالاتری در مقایسه با انواع دیگر لوله های پنج لایه دارد. ارزان ترین نوع لوله و اتصالات پنج  لایه را شامل می شود. یکی از نکاتی که در قیمت گذاری این لوله و اتصالات تاثیر دارد مربوط به فرایند تولید آن است. همانطور که پیشتر بیان شد، این لوله و اتصالات ساخته شده از دو لایه چسب، سه لایه داخلی، میانی و خارجی است. لایه میانی فلزی و دولایه دیگر از جنس پلیمر می باشد. همین ساختار باعث مقاومت بالایی در این لوله و اتصالات شده است.

در صورتی که در زمان ساخت از متریال با کیفیت استفاده نشود، نه تنها کارایی لازم را نخواهد داشت بلکه می تواند در حین نصب و اتصالات با مشکلات عدیده ای مواجه شود. همه این روند تولید و متریال نیز در نهایت در قیمت محصول تاثیر مستقیم دارد. این لوله ها دارای مزیت و معایبی نیز می باشد. اما به طور کلی مزیت های آن به شکلی است که اگر کاربرد مناسب آن صورت بگیرد می تواند بازده زیادی برای مصرف کننده داشته باشد.

خرید لوله و اتصالات پنج لایه از سداب

خرید اتصالات پنج لایه به دلیل داشتن استاندارد ملی و نیز تاییدیه های شرکت گاز، آب و فاضلاب و سازمان جهاد کشاورزی از شرکت بازرگانی سداب یک مزیت محسوب می شود. شرکت بازرگانی سداب تولیدکننده و عرضه کننده انواع لوله و اتصالات پنج لایه و پروپیلن با بیش از سه دهه سابقه تخصصی در این زمینه، در کشور است. شما می توانید جهت خرید انواع برندهای داخلی و خارجی لوله و اتصالات از طریق شماره 02133901412 تماس بگیرید و اطلاعات لازم را از طریق کارشناسان شرکت دریافت کنید. شما می توانید برای خرید آنلاین بهترین و باکیفیت ترین محصولات و پرداخت قیمت اتصالات پنج لایه با کارشناسان بازرگانی سداب تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما: ۳۳۹۰۱۴۱۲-۰۲۱

Call Now Buttonتماس