انواع لوله های انتقال آب و فاضلاب

در این مطلب قصد داریم شما را با انواع لوله های انتقال آب و فاضلاب آشنا کنیم، همانطور که می دانید لوله هایی که در آب رسانی و جمع آوری فاضلاب استفاده می شوند، لوله هایی از نوع پلاستیکی یا آهنی می باشند.

بهترین لوله های انتقال آب و فاضلاب

از آن جا که لوله های بتنی و سیمانی هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارند، برای محافظت در مقابل مشکلات زیست محیطی، در سال های گذشته، این لوله ها در زمینه جمع آوری فاضلاب دیگر چندان کاربرد ندارند. پس متداول ترین لوله ها از نوع گالوانیزه، چدن و پلاستیک است.

لوله گالوانیزه

لوله هایی که در سیستم آب رسانی منازل به کار می رود، با نام لوله های گالوانیزه شناخته می شوند. قطر این لوله بین 5 تا 8 اینچ است که برای تبدیل قطر می توان از اتصالات استفاده کرد.

لوله گالوانیزه در دو دسته فولادی و آهنی ساخته می شود که فولادی سبک تر و براق تر از نوع آهنی است. در گالوانیزه کردن لوله های فولادی از پیل گالوانیک استفاده می کنند.

گالوانیزه از جنس فولاد نرم است که ورقه فولاد را با فشار داخل قالب قرار داده و درز آن را جوش می دهند. سپس برای اینکه قالب فولاد در مقابل اسید و زنگ زدگی مقاوم شود، آن را روی اندود یا همان گالوانیزه می کنند. به همین خاطر بیشتر خاکستری تیره می باشند و با رنگ تیره شناخته می شوند.

لوله های آهنی گالوانیزه هم از جنس آهن سفید است که آن را در فلز مذاب فرو می برند. البته هر دو نوع را احتمالا در بازار با عنوان لوله آهنی سفید خواهید یافت. گالوانیزه در مقابل حرارت مانند حرارت جوشکاری، گاز اکسید تولید می کند. به همین خاطر است که برای اتصالات جوشکاری از آن استفاده نمی شود.

لوله چدن

این لوله که در سیستم فاضلاب به کار می رود، به دو دسته سر تخت و سرتوپی تقسیم می شود که با یکسری بست های مخصوص طول آن را مشخص می کنند.

لوله چدن سر توپی به دو شکل یک سر توپی و دو سر توپی است که اتصال آن با سرب و کنف انجام می شود. سپس داخل طوقه سرب مذاب می ریزند. پس از سرد شدن سرب آن را با وسایل و چکش مخصوص میکوبند و شکل می دهند.

لوله های چدنی در برخورد با مواد شیمیایی موجود در فاضلاب زنگ زده و با توجه به وزن زیادی آن ها فرایند نصب و حمل سختی دارند.

لوله پلاستیکی

این لوله ها با دقت به مزایایی که دارند از جمله خواص ویژه شیمیایی و فیزیکی، مقاومت بالاتر، نصب و جابه جایی راحت و هزینه کمتر، برای سیستم آب رسانی و فاضلاب مورد استقبال قرار گرفته است. البته در  بعضی از انواع آن صرفا در لوله آب رسانی آب سرد استفاده می شود. چرا که در حرارت بالا امکان دارد کیفیت خود را از دست بدهند.

این لوله ها تنوع بالایی دارند که به 4 دسته معمول تقسیم می شوند:

  • لوله پلی اتیلن: از مقاوم ترین انواع لوله های پلیمری، لوله های پلی اتیلن است که در مقابل خوردگی، پوسیدگی و اشعه ماورای بنفش مقاوم می باشند و علاوه بر سبکی، انعطاف پذیری بالا دارند.
  • لوله پلی بوتیلن: این لوله در ساخت و سازهای جدید چندان مرسوم نیست و یا بیشتر در ترکیب با مس استفاده می شود. از جمله ویژگی این لوله می توان به مقاومت نسبت به سایش و خوردگی، نارسانای حرارت و الکتریسیته و انعطاف پذیری اشاره کرد. البته به علت مقاومت کم در مقابل سرما و دمای بالا و همینطور قابلیت اشتعال، چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.
  • لوله پی وی سی: اگرچه لوله های پی وی سی شکننده هستند و در مقابل حرارت، استحکام خود را از دست می دهند اما به علت سبکی، اتصال سریع، عدم نیاز به رنگ کاری و مقاومت شیمیایی بالا در سیستم فاضلاب به عنوان لوله تخلیه اصلی فاضلاب استفاده می شود.
  • لوله پلی پروپیلن: در آب رسانی سسیستم های کوچک از لوله های سبز و سفید پلی پروپلین استفاده می کنند. این نوع لوله مقاومت بالایی نسبت به دیگر انواع لوله های پلیمری دارد به همین خاطر در هر دو سیستم آب رسانی گرم و سرد استفاده می شود. اما به علت حساسیت نسبت به نور خورشید و اشعه ماورای بنفش، اگر در برابر این نورها قرار بگیرد، دچار شکنندگی می شود.

امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب کاربردی، شما را با موارد موردنیاز آشنا کنیم. سداب پلیمر، شرکت بزرگ تولید و فروش انواع لوله های پلی اتیلن در کنار شماست و مشاوره نیز برای ارائه خدمات بهتر در نظر گرفته است. برای ثبت سفارش و اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا