معرفی انواع لوله در تاسیسات و ساختمان سازی

در این مطلب قصد داریم به صورت خلاصه و مفید به معرفی انواع لوله در تاسیسات و ساختمان سازی بپردازیم، لوله ها برای مصارف مختلف ساختمان سازی تفاوت هایی دارند که در این مطلب شما را با آن ها آشنا می کنیم.

خرید لوله برای مصارف ساختمانی و شهری

انواع لوله در تاسیسات و ساختمان سازی را بشناسید

در هر پروژه ساخت و ساز، سیستم های لوله کشی برای برآورده کردن نیازهای ذیل طراحی می شوند:

  • دفع آب باران جمع شده روی زمین
  • دفع فاضلاب حمام و ظرفشویی
  • فرآهم سازی آب در همه نقاط ساختمان
  • هدایت فاضلاب به سمت محفظه های مخصوص یا فاضلاب شهری

رایج ترین انواع لوله موجود در بازار که برای انجام اهداف بالا ساخته می شوند به این ترتیب می باشند:

  1. لوله آهنی
  2. لوله پلاستیک یا PVC
  3. لوله فولادی گوالنیزه شده
  4. لوله پلی اتیلن
  5. لوله سیمانی آزبست
  6. لوله بتنی

  1. لوله های آهنی

لوله های آهنی معمولا برای سیستم های دفع فاضلاب به کار می روند. این لوله ها توسط ریخته گری ماسه ای یا فرآیند پیچاندن ساخته می شوند.

لوله های پیچشی توسط ریختن آهن ذوب شده به داخل یک قالب در حال چرخش ساخته می شوند که توسط آب خنک شده و لوله های تولید شده بیش از 3 متر طول و فشاری کمتر از لوله های ریخته گر شده دارند.

لوله های ریخته گری شده توسط ریختن آهن ذوب شده در قالب های ماسه ای ساخته می شوند. آن ها با طول 1.5، 1.8 و 2 متر و با فشار 5 و 6 میلیمتری در دسترس می باشند.

  1. لوله های پلاستیکی یا PVC

3 نوع رایج لوله پلاستیکی وجود دارد که می توان در بازار پیدا کرد.

  1. PVC غیر پلاستیک شده برای استفاده با آب سرد. آخرین لیست قیمت لوله و اتصالات upvc را ببینید.
  2. PVC کلردار که می توانند تا دمای 120 C° را تحمل کنند و برای آب گرم به کار می روند.
  3. PVC پلاستیک شده که استحکام کمتری دارند و دمای کمتری را نسبت به لوله های uPVC تحمل می کنند.

لوله های PVC سخت جهت توزیع آب با دمای زیر 45 درجه به کار می روند. زمان استفاده از لوله های حمل فاضلاب، فشار دیوارها نسبت به قبل بیشتر خواهد بود.

در دماهای بالاتر، استحکام لوله ها کمتر می شود. این ها نسبت به لوله های سیمانی آزبست قیمت بیشتری دارند اما از لوله های فولادی گوالنیزه شده ارزان تر می باشند. همینطور تشعشع فرابنفش به خاطر نور خورشید به همراه تغییرات دمایی عمر لوله های PVC را کمتر می کند.

  1. لوله های فولادی گوالنیز شده

لوله های GI از لوله های فولادی ساخته می شوند. فرآیند گوالنیزه کردن یک لایه نازک از روی را روی لوله قرار می دهد که از زنگ زدگی جلوگیری می کند. این لوله ها امکان دارد به سادگی خورده شده یا زنگ بزنند، مخصوصا وقتی حامل فاضلاب باشند یا در داخل بتن آهکی و آجرکاری قرار بگیرند یا اینکه در زیر زمین دفن شوند.

آنها را می توان در درجات سبک، متوسط و سنگین پیدا کرد که به فشار فلز بستگی دارد. در یک لوله GI 15 میلیمتری، فشار لوله های سبک، متوسط و سنگین به ترتیب برابر با 2.0، 2.65 و 3.25 است. لوله های متوسط عمدتا برای لوله کشی ساختمان ها به کار می روند.

  1. لوله های پلی اتیلن – بهترین انواع لوله در تاسیسات

این لوله از پلی اتیلن ساخته شده و دارای قابلیت های بالایی است. این نوع لوله وزن نسبتا پایین و شعاع خمشی مناسب دارد. این نوع لوله وزن پایین تری نسبت به انواع فولادی و بتنی دارد. آخرین لیست قیمت لوله و اتصالات پلی اتیلن را ببینید.

از آن می توان در دماهای پایین استفاده کرد و همینطور تحمل بالایی در تنش های کششی و فشاری داشته و می توان در انواع پروژه ها از آن استفاده کرد.

این لوله پلی اتیلن مقاومت بالایی در ساییدگی دارد و از آن می توان در انتقال مایعات دارای مواد جامد غیر محلول کمک گرفت.  این لوله ها تحمل فشار بین 2 تا 40 بار را دارند. سیالات در این لوله ها به خاطر زبری بسیار پایین آن جریان سریع تری دارند.

  1. لوله های سیمانی آزبست

این لوله ها برای حمل فاضلاب و آب باران از روی سقف، خاک و همینطور تهویه به کار می روند. آن ها در دو نوع در دسترس می باشند، یکی به همراه لبه و دیگری بدون آن.

  • این لوله ها با طول 3 متر ساخته می شوند.
  • عیب بزرگ این نوع از لوله ها این است که وزن زیادی دارند و به آسانی می شکنند.
  • همینطور آن ها قیمت کمتری نسبت به لوله های PVC دارند.
  1. لوله های بتنی

لوله های تقویت نشده با قطر کم و همینطور لوله های بتنی تقویت شده و پیش تنیده با قطر زیاد جهت استفاده در منابع آب و نیازهای دیگر در دسترس می باشند. لوله های بتنی تقویت نشده استفاده های زیادی در دفع فاضلاب یا آب باران دارند. لوله هایی که قطر زیاد دارند معمولا برای منابع آبی به کار می روند.

پایان…

این مطلب کاربردی نیز به پایان رسید و خوشحالیم که توانستیم اطلاعات مورد نیاز را به شما انتقال دهیم. سداب شرکت معتبر فروش و تولید انواع لوله پلی اتیلن از شما دعوت می کند برای ثبت سفارش و اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا