شیر قفلی گاز

شیر قفلی گاز نوعی فلکه گاز است که به دلیل برخورداری از شرایط قفل زدن و قفل کردن با نام شیر قفل شونده گازی هم شناخته می‌شود. از این نوع فلکه گاز به دلیل برخوردار بودن از شرایط قفل شوندگی در فضاهای عمومی برای جلوگیری از قطع و وصل گاز به صورت ارادی یا غیر ارادی استفاده می‌شود.

شیر قفلی گاز می‌تواند وسیله ای مناسب برای نصب در ورودی گاز واحدهای یک مجتمع مسکونی باشد که دارای کنتور گاز مشترک هستند و در صورت پرداخت نشدن شارژ هر یک از واحدها، گاز واحد مورد نظر تا اطلاع ثانوی قطع و قفل شود.

شیر قفلی گاز چیست؟

شیر قفلی گاز نوعی فلکه گاز است که به دلیل برخوردار بودن از شرایط قفل شوندگی به این نام خوانده می‌شود. این نوع شیر گاز از جمله شیر آلات صنعتی است که از قابلیت نصب در مجتمع های مسکونی هم برخوردار می‌باشد.

این نوع شیر گاز از آلیاژ های مختلف ساخته می‌شود که متداول ترین آلیاژ آن برنج می‌باشد. آلیاژ برنج مانند اتصالات گالوانیزه از خاصیت ضد زنگ زدگی برخوردار می‌باشد به همین دلیل می‌تواند از ماندگاری خوبی برخوردار باشد.

شیر قفلی گاز در ابعاد و اندازه های 1، 1.2، 2 ، 3 اینچ تولید می‌شود. این نوع شیر قفلی قابلیت نصب در قسمت ورودی ساختمان ها را داشته و این امکان را برای ماموران شرکت گاز فراهم می‌کند که در صورت پرداخت نشدن بهای گاز به وسیله افراد صاحب خانه، گاز آن‌ها قطع و برای جلوگیری از وصل بدون اجازه به آن قفل زده شود.

همچنین از این نوع فلکه گازی می‌توان در سیستم های لوله کشی مواد نفتی و آب که از فشار پایینی برخوردار هستند هم استفاده گردد.

طرز کار شیر قفلی به این شکل است که با چرخش 90 درجه ای در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف عقربه های ساعت باز و بسته می‌شود از مشخصات بسته بودن این فلکه آن است که حفره های تعبیه شده بر روی آن در هنگام بسته بودن فلکه بطوری متوازن روی هم قرار می‌گیرند.

شیر قفلی گازی

کاربردهای شیر قفلی گاز

شیر قفلی گازی برعکس اتصالات استفاده شده در شبکه گازرسانی یا اتصالات مانیسمان و لوله پلی اتیلن که به صورت جوش دادن به روش های مختلف سرهم می‌شوند از اتصالات پیچی است، که برای متصل کردن آن به لوله گاز ابتدا باید یک سر رزوه شده‌ای که از نظر اندازه به لوله گاز و شیر  بخورد و از نظر اندازه همسان باشد به منتهی علیه دو طرف لوله گاز جوش داده شود سپس به دو سر لوله رزوه دار جوش متصل شود.

این نوع شیر فلکه از این ویژگی برخوردار است که بدون آسیب دیدن می‌توان آن را به شبکه متصل یا از شبکه جدا و فک نمود. شیر قفلی به عنوان فلکه قطع و وصل گاز به صورت موقت و دائم در ورودی ساختمان ها و مجتمع های مسکونی، مراکز صنعتی سوله ها، کارخانجات و … استفاده می‌شود.

در مراکز شلوغ و پرتردد این نوع شیر قفلی گاز از این خاصیت برخوردار است که بتوان با قفل زدن به زبانه جا قفلی که روی آن تعبیه شده است از قطع و وصل خواسته یا ناخواسته گاز جلوگیری شود.

این نوع شیر برای اماکن عمومی، مغازه ها وفروشگاه ها هم می تواند موثر و مفید باشد. برای سیستم های پنوماتیک و گاز های غیر خورنده هم می‌توان از شیر قفلی برای قطع و وصل دائم یا موقت آن‌ها استفاده کرد.

انواع شیرقفلی گازی

شیرگازی برنجی : این نوع شیر به خاطر متریال به کار برده شده در آن به نام شیر گازی برنجی میشناسند .

شیرهای گازی برنجی بیشتر در فشار کاری بین 10 تا 100 بار تولید می‌شوند و در اندازه یا سایزهای 4 تا 4.1 در بازار وجود دارند.

از شیر گازی برنجی در سیستم‌های گرمایشی، تهویه مطبوع، لوله‌های نفت، شبکه‌های گازوئیل و بنزین، و به‌صورت کلی برای کنترل جریان مایعات غیر خورنده استفاده می‌شود ، این شیر ها را میتوان یکی از ایده عال ترین شیر ها بر اساس متریال به کار برده شده در آن ها دانست.

شیر های گازی برنجی شامل موارد زیر میشوند.

  • شیر های کپسول گاز
  • شیر های بالوالو دسته خروسکی
  • شیر های بالوالو قفل شونده
  • شیر های بالوالو گازی دسته اهرمی

شیرگازی کربن استیل: این نوع شیر ها بیشتر برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند و همانند نسخه برنجی کاربرد عمومی ندارد.

از شیر گازی های استیل به خاطر مقاومت بالای متریال آن ها اغلب در سیستم هایی که مواد خورندگی بالایی دارند استفاده میشود تا هزینه های ناشی از نگهداری را کاهش دهد. این شیر ها  به دو صورت 304 و 316 موجود میباشند که میتوانید بر اساس نیاز خود هر یک از این موارد را خریداری نمایید.

شیر های گازی  کربن استیل شامل موارد زیر میشوند.

  • شیر توپی کربن استیل فلنجدار
  • شیر توپی رزوه ای کربن استیل
  • شیر توپی جوشی کربن استیل

شیرگازی UPVC : شیر گازی های upvc  از مشتقات پلاستیک فشرده ساخته شده اند ، شیر های upvc  تنها شیر گازی است که از پلاستیک بوده و برعکس مدل های دیگر از فلز ساخته نشده است.

به‌واسطه مقاومت بالاتر پلاستیک در برابر اسید، شیر گازی  upvc بسیار مناسب برای استفاده در محیط‌های اسیدی و قلیایی خواهد بود ، همچنین برای کار با سیالاتی توانایی رسوب بالا دارند این گزینه به خاطر نداشتن منافظ و برخورداری از سطح صاف و مستطح داخلی بهترین گزینه است.

خرید شیر قفلی

کاربردهای شیر قفلی گاز

برای لوله کشی گاز معمولا باید لوله و اتصالات آن از ابزار فروشی ها و مراکز اتصالات ساختمانی خریداری شود. برای خرید لوله و اتصالات گازی بهتر است به مراکز معتبر که تجهیزات استاندارد عرضه می کنند مراجعه شود تا در آیند سیستم دچار مشکل نشود.

خرید شیر قفلی گاز هم از این قاعده مستثنی نیست و باید سعی شود برای خرید نوع مناسب و با کیفیت به مراکز و فروشگاه های معتبر مراجعه شود.

قیمت شیر قفلی گاز چقدر است؟

عواملی زیادی ممکن است در قیمت اتصالات ساختمانی بخصوص شیر قفلی تاثیر داشته باشد. که از مهمترین آن‌ها می‌توان نوسانات بازار که ریشه در شرایط متلاطم اقتصادی دارند اشاره کرد. از عوامل دیگر که می‌تواند بر قیمت شیرهای قفلی گاز تاثیر گذار باشد می‌توان به نوع برند و شرکت تولید کننده کالا اشاره کرد.

البته باید توجه داشت که سایز و اندازه انواع اتصالات ساختمانی در قیمت آن ها تاثیر گذار بوده و می‌تواند رنج های قیمتی متفاوتی را برای اتصالات مختلف بخصوص شیر قفلی گاز رقم بزند.

اجزای شیر قفلی

شیر قفلی گاز از اجزاء مختلفی درست شده است که برای آگاهی از چگونگی کارکرد آن، شناخت اجزاء مختلف آن می‌تواند مفید باشد. شیر قفلی مثل اکثر فلکه های گاز مجهز به یک دسته یا اهرم با روکش پلاستیکی است که در قسمت بالایی شیر قرار داده شده و کار قطع و وصل کردن را انجام می‌دهد.‌

بخش دیگر ساقه است که نیروی وارد شده از طریق دسته را به دیسک داخل شیر قفلی منتقل می‌کند. قطعه ای در شیر است که دیسک روی آن قرار گرفته و باعث آب بندی شیر می گردد.

از اجزاء دیگر شیر قفلی دیسک می‌باشد، دیسک قطعه ای به حالت گرد و برآمده است، که وقتی نیروی وارد آمده به دسته به آن منتقل شود باعث قطع وصل شدن سیالات می‌شود و قسمت آخر بدنه شیر است که تمام اجزاء شیر قفلی گاز مثل دیسک و غیره داخل و روی آن سوار می‌گردد.

بخش های تشکیل دهنده شیر قفلی گازی به شرح زیر میباشد.

  1. دسته : اهرمی است که با یک روکش پلاستیکی پوشیده شده و در قسمت بالای شیر قفلی گازی قرار دارد.
  2. نشیمنگاه : قطعه ای در شیر است که دیسک روی آن قرار گرفته و باعث آب بندی شیر میشود.
  3. ساقه : قطعه ای در شیر قفل شونده گازی است که نیروی وارد شده از دسته را به دیسک در داخل شیر قفلی منتقل میکند.
  4. بدنه شیر : قسمتی از شیر قفلی گازی است که تمام اجزای شیر قفلی گازی مانند دیسک و غیره روی آن قرار میگیرند.
  5. دیسک : قطعه ای در شیر قفل شونده گازی که کار اصلی آن قطع و وصل جریان است.

نتیجه‌گیری

شیر قفلی گاز نوعی فلکه گاز است که از جنس آلیاژ برنج درست شده و برای قطع و وصل گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد منتهی همانطور از نامش پیداست نوعی فلکه و شیر است که به دلیل طراحی خاص از قابلیت قفل شدن برخوردار می‌باشد و از آن می‌توان در فضاهای عمومی و شلوغ اگر فلکه گاز قابل دسترس همگانی باشد برای اطمینان از وضعیت آن استفاده شود چون اگر قفل بر روی شیر قفلی قرار بگیرید احتمال قطع و وصل خواسته یا ناخواسته آن به وسیله افراد ثالث به صفر می‌رسد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا