انواع لوله ها در لوله کشی ساختمان

اگر می خواهید به صورت ساده و خلاصه با انواع لوله ها در لوله کشی ساختمان آشنا شوید، با ما در این مطلب کاربردی همراه باشید.

انواع لوله ها در لوله کشی ساختمان

هم اکنون بسیاری از افراد با انواع لوله و اتصالاتی که در لوله کشی و تاسیسات به کار گرفته می شوند آشنایی دارند. لوله های فلزی، لوله پلی اتیلن، لوله یو پی وی سی، فولادی ضد زنگ و … نام های متداول بعضی از انواع لوله تاسیساتی می باشند.

همان طور که از نام این تجهیزات مشخص است مواد اولیه که برای ساخت هر یک به کار می روند، متفاوت می باشند. تشخیص نصب یکی از انواع لوله و یا حتی اتصالات مناسب آن ها با توجه به نظر مهندسین و استانداردهای صنعتی انجام می گیرد.

انتقال بهداشتی آب و فاضلاب در مکان های مختلف اهمیت بسیاری دارد. این مسأله با مباحث و مشکلات زیست محیطی ارتباط نزدیکی دارد.

آب قابل شرب مناطق مسکونی باید به شیوه به طور کامل بهداشتی منتقل شود و لوله هایی که جهت انتقال فاضلاب های صنعتی یا خانگی به کار می روند حتماً باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

انواع لوله فلزی و لوله مانیسمان در سیستم های لوله کشی و تاسیسات انتقال آب و فاضلاب به کار می رفتند اما با ایجاد مشکلاتی فراوان، نصب این لوله ها به مرور منسوخ شد و به جای آن ها لوله پلی اتیلن، لوله پوش فیت و لوله یو پی وی سی جایگزین شدند. لوله های پلاستیکی می توانند مایع فاضلاب و آب را در حجم های متفاوت به مکان مختلف حمل کنند.

یکی دیگر از کاربردهای عمده انواع لوله فلزی و پلاستیکی، نصب آن ها در خطوط لوله کشی و تاسیسات مخصوص انتقال مواد شیمیایی است.

کارخانه های تولید مواد شیمیایی، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، سکوهای استخراج نفت، شبکه های گازرسانی و … مهم ترین مصرف کنندگان انواع لوله پوش فیت، لوله پلی اتیلن، لوله فلزی، لوله مانیسمان و لوله یو پی وی سی می باشند.

از میان لوله های فوق، آن هایی که مقاومت بالاتری دارند برای کار در شرایط فشار بالا به کار می روند. لوله های معمولی تر مثل لوله پوش فیت برای انتقال آب معمولی در فشار عادی طراحی شده است.

اتصالات لوله کشی پلی اتیلن

به طور کل از لحاظ تولید و کاربرد، 4 نوع لوله پلی اتیلن داریم:

لوله کشی آبرسانی که برای انتقال آب از یک منبع، سرچشمه و حتی لوله کشی آب شهری کاربرد دارد. این نوع لوله کشی تحت فشارهای مختلف انجام می شود. لوله کشی آب تهران از این نوع لوله کشی است. اتصالات این لوله کشی، فیتینگی و رزوه ای می باشند.

البته برای اجرای لوله کشی آب ساختمان در بخش سرد و گرم نمیتوان از این لوله ها استفاده کرد و این لوله ها فقط برای استفاده آبرسانی ساختمان در متراژ بالا رایج است. آب بندی لوله کشی پلی اتیلن در این نوع لوله کشی با اورینگ های لاستیکی صورت گرفته و هزینه پایین و انعطاف مناسب موجب استفاده بالای آن حتی در بعضی موارد در لوله کشی ساختمان ها شود.

لوله کشی پلی اتیلن گازی که بیشتر از لوله های کاروگیت کاربرد دارد. البته منظور از لوله کشی گاز خطوط لوله گاز بین شهری است که برای گاز رسانی به شهر و روستا به صورت دفنی استفاده می شوند.

لوله کشی فاضلاب ساختمان مصرف دیگری از لوله کشی پلی اتیلن است. در ساختمان های مسکونی لوله کشی پلی اتیلن بیشتر به عنوان لوله کشی فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد که اتصالات پلی اتیلن این لوله ها به وسیله راکت جوش یا دستگاه جوش پلی اتیلن جوش لب به لب داده می شوند.

لوله کشی آبیاری که برای مصارف کشاورزی و به صورت قطره ای اجرا می شود. این نوع لوله کشی برای صرفه جویی در مصرف آب در باغ و مزارع و حتی گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. تحت فشار بودن این بودن این سیستم هم بستگی به شرایط دارد. اتصالات لوله کشی پلی اتیلن به وسیله دنده و غیرجوشی به یکدیگر متصل می شوند.

به پایان مقاله رسیدیم، امیدواریم توانسته باشیم به شما برای رسیدن به اطلاعات موردنیاز کمک کنیم. سداب مرکز معتبر فروش و تولید لوله های پلی اتیلن است و شما می توانید برای ثبت سفارش و دریافت جزئیات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان تماس حاصل بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا