انواع اتصالات دنده ای

اتصالات قسمتی از سامانه‌های لوله‌کشی صنعتی هر کشوری‌اند. از اتصالات برای تغییر مسیر و قطر لوله‌ها و همچنین شاخه‌گذاری آن‌ها استفاده می‌شود. این اتصالات انواع مختلفی دارند مانند اتصالات یو پی وی سی،‌ اتصالات فشار قوی، اتصالات دنده ای و … که کاربرد هر کدام از آن‌ها با توجه به جنس هر کدام، یکدیگر متفاوت است.

اگر با مقوله پایپینگ یا لوله کشی صنعتی آشنا باشید احتمالا می‌دانید که اتصالات بخشی از این سیستم محسوب می‌شوند که برای شاخه گذاری، تغییر جهت و یا برای تغییر قطر خط لوله به کار گرفته می‌شوند. انواع مختلفی از اتصالات در صنایع وجود دارد که هر یک برای آلیاژهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به مشخصات و ویژگی‌های مخصوص هر یک از این اتصالات؛ آنها برای مصارف متفاوتی به کار گرفته می‌شوند. اتصالات دنده ای (Gear fittings) از جمله اتصالات پر کاربرد در لوله کشی صنعتی به شمار می‌روند. در حقیقت اتصالات دنده ای در لیست قدیمی ترین اتصالات قرار دارند که در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارند. در ادامه این مقاله بیشتر مفهوم اتصالات دنده‌ای یا Gear fittings می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف و انواع این اتصالات را بررسی می‌کنیم.

اتصالات دنده ای یکی از کاربردی‌ترین نوع اتصالات می‌باشند که در این مطلب می‌خواهیم اطلاعات جامعه‌ای درباره آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم. این اتصالات از جمله با قدمت‌ترین نوع اتصالاتی هستند که در صنایع متفاوت کاربردهای متفاوتی دارند. به طور کلی اتصالات فولادی دارای انواع اتصالات دنده ای و اتصالات جوشی می‌باشند که این دو نوع زیر مجموعه و انواع دیگری هم دارند. کاربرد این اتصالات علاوه بر سیستم‌های لوله‌کشی ساختمان‌های مسکونی، در لوله‌کشی سیستم‌های اطفاء حریق و سردکننده صنایع مختلف نیز می‌باشد.

اتصالات دنده ای چیست؟

اتصالات دنده ای چیست؟

معمولا تولید و ساخت اتصالات فولادی در دو نوع مختلف اتصالات جوشی و دنده ای صورت می‌گیرد که هر یک به نوبه خود اتصالات مختلف دیگری نیز دارند. یکی از قدیمیترین روش‌های اتصال سیستم‌های لوله کشی را می‌توان به روش اتصالات دنده ای در نظر گرفت.

جنس اتصالات دنده‌ای از چدن معمولی و چدن نشکن و آلیاژهای برنج و برنز و یا آلیاژهای برنجی و برنزی کوبیده شده (که به آنها فورج گفته می‌شود) و کربن استیل و استنلس استیل ساخته می‌شود. معمولا در مکان‌های کم هزینه و غیر حساس مانند سیستم لوله کشی آب مناطق مسکونی، سیستم های اطفاء حریق و سیستم‌های خنک کننده صنایع از اتصالات دنده‌ای یا همان Gear fittings استفاده می‌شود.

اتصالات دنده ای گالوانیزه چه کاربردی دارند؟

اتصالات دنده ای گالوانیزه

اتصالات دنده ای گالوانیزه به دلیل داشتن یک لایه از جنس روی در برابر خوردگی مقاوم هستند. همچنین این لایه از جنس روی مانع از رسوب مواد معدنی در اتصالات گالوانیزه می‌شود. لوله‌های گالوانیزه و اتصالات آن در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا شیوه اتصال آن‌ها به یکدیگر دنده‌ای می‌باشد و در لوله‌کشی نباید تا جایی که امکان دارد از لوله و اتصالات با جنس‌های متفاوت استفاده کرد. کاربرد اصلی اتصالات دنده ای گالوانیزه در صنایع مربوط به آب، گاز، بخار و … می‌باشد و شیوه ساخت این اتصالات به دو صورت گرم و سرد است.

از اتصالات دنده ای گالوانیزه در سیستم‌های لوله‌کشی ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. در صنایع نیز برای استفاده در سیستم‌های خنک‌کننده صنعتی، تصفیه خانه‌های شهری، صنایع پتروشیمی، گازرسانی، سد سازی و کشتی سازی کاربرد دارند زیرا دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی هستند. این اتصالات برای سیستم‌های لوله‌کشی و انتقال زیرزمینی کاربرد زیادی ندارند زیرا برای این نوع استفاده باید با نوعی عایق همراه شوند که این مورد زمان‌بر است. لازم به ذکر است این اتصالات هم در سیستم انتقال آب سرد و هم در سامانه انتقال آب گرم به کار برده می‌شوند. همچنین این اتصالات در تجهیزات آتش نشانی نیز به کار برده می‌شوند.

انواع اتصالات دنده ای

اتصالات دنده‌ای به سه نوع اتصالات دنده‌ای سیاه، اتصالات دنده‌ای پلی اتیلن و اتصالات دنده‌ای گالوانیزه دسته بندی می‌شوند. در ادامه هریک از این دسته بندی‌ها را به همراه ویژگی‌های منحصر به فرد آنها بررسی می‌کنیم.

اتصالات دنده ای سیاه

اتصالات دنده ای سیاه

اتصالات سیاه در واقع نوعی از اتصالات دنده‌ای محسوب می‌شوند. اتصالات دنده‌ای سیاه به منظور اتصال لوله های فلزی به یکدیگر و بقیه تجهیزات مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و  به طور رزوه ای (THREADED) به یکدیگر متصل می‌شوند. اتصالات دنده‌ای سیاه حداکثر تا سایز 6 اینچ به کار گرفته می‌شوند. از جمله اتصالات دنده‌ای سیاه می توان به زانو 90 درجه، زانو 45 درجه، سه راهی مساوی، سه راهی تبدیلی، تبدیل، چپقی، بوشن، مغزی، روپیچ توپیچ، درپوش و مهره ماسوره اشاره کرد.

انواع اتصالات دنده ای سیاه

اتصالات دنده‌ای سیاه در انواع مختلف زیر تولید و به بازار عرضه می‌شوند:

  • زانو 90 درجه دنده ای سیاه
  • زانو 45 درجه دنده ای سیاه
  • سه راهی مساوی دنده ای سیاه
  • سه راهی تبدیلی دنده ای سیاه
  • تبدیل دنده ای سیاه
  • چپقی دنده ای سیاه
  • بوشن دنده ای سیاه
  • مغزی دنده ای سیاه
  • روپیچ توپیچ دنده ای سیاه
  • مهره ماسوره دنده ای سیاه
  • درپوش دنده ای سیاه

ویژگی های اتصالات دنده ای سیاه

ویژگی های اتصالات دنده ای سیاه

از جمله ویژگی‌های این اتصالات این است که سطح داخلی صافی دارند و سیالات به راحتی و با فشار کم عبور می‌کنند. همچنین مقاومت این لوله‌ها بالا است و عناصری چون روی، فسفر و سیلیکون را در ترکیبات آنها می‌توان یافت. که این عناصر باعث وجود یک پوشش مقاوم به شرایط سخت محیطی می‌شود.

از اتصالات سیاه در صنایع آب، گاز، بخار و هوا به طرز فراوانی به کار گرفته می‌شود. استاندارد اتصالات دنده‌ای سیاه بر اساس ASME B16.11 تعیین می‌شود. اتصالات سیاه معمولا از آهن چکش خوار، کربن استیل و آلیاژهای دیگر تولید می شوند. رزوه‌های اتصالات دنده‌ای مطابق با استاندارد NPT می باشد.

کاربرد اتصالات دنده ای سیاه

در قسمت قبل انواع اتصالات دنده‌ای سیاه را بررسی کردیم. هر یک از آنها کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. به عنوان مثال بوشن‌های ساده برای متصل کردن  دو لوله با قطر یکسان در جهت هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. بوشن‌های روپیچ توپیچ نیز به منظور وصل کردن ۲ قطعه که یکی از رو و دیگری از زیر است به کار گرفته می‌شوند.

همچنین از سه راهی‌های قائم برای گرفتن انشعاب و متصل کردن انشعاب فرعی استفاده می‌شود. سه راهی ۴۵ درجه هم برای سیستم‌های فاضلابی و ایجاد انحراف ۴۵درجه و سه راهی‌های تبدیلی برای اتصال انشعاب‌های فرعی با قطرهای مختلف استفاده میشوند.

اتصالات دنده‌ای برای عوض کردن مسیر جریان، تغییر اندازه و انسداد لوله بکار میرود. مغزی‌ها نیز برای تعویض قطر لوله کاربرد دارند.

اتصالات دنده ای پلی اتیلن

اتصالات دنده ای پلی اتیلن

اتصالات دنده‌ای پلی اتیلن تحت عنوان انواع اتصالات فلزی و گالوانیزه به آسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و روی آب شرب هیچ تاثیر مضری نمی گذارند. به همین جهت از آنها در خطوط لوله و لوله کشی فلزی شامل فولادی و گالوانیزه کاربرد دارند. از آنجایی که سطح داخلی این اتصالات صاف می‌باشد؛ آنها اثر افت فشار را به حداقل رسانده و همچنین از رشد جلبک درآب جلوگیری می‌کنند.

ویژگی های اتصالات دنده ای پلی اتیلن

ویژگی های اتصالات دنده ای پلی اتیلن

اتصالات دنده‌ای پلی اتیلن خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. به عنوان مثال می توان گفت که جنس بدنه این اتصالات از نوعPOM  با سختی 13MPa  ساخته شده که یکی از مقاوم ترین و سخت ترین پلیمرهای تجاری است. استفاده از اتصالات پلی اتیلن بسیار راحت بوده  و قیمت مناسب و سبکی محصول از خصوصیات بارز این نوع از اتصالات هستند. پلیمری که در ساخت این اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرد با مواد ضد اشعه ماورای بنفش و همچنین آنتی اکسیدان های خاصی محافظت می شود.

انواع اتصالات دنده ای پلی اتیلن

از انواع اتصالات پیچی یا دنده ای پلی اتیلن موجود در بازار می‌توان به محصولات زیر اشاره کرد:

  • سه راه مساوی
  •  سه راه نر
  • سه راه ماده
  • زانو مساوی
  • زانو نر
  • زانو ماده
  • رابط مساوی
  • رابط ماده
  •  رابط نر
  • تبدیل
  • درپوش انتهایی

اتصالات دنده ای گالوانیزه

اتصالات دنده ای گالوانیزه

این مورد از اتصالات دنده‌ای نوع دیگری از اتصالات گالوانیزه محسوب می‌شوند. با به کاربردن اتصالات دنده‌ای گالوانیزه می‌توان از رسوب مواد معدنی خط لوله و مسدود شدن آن جلوگیری به عمل آورد. چراکه این اتصالات دارای یک لایه روی (Zn) بوده و در برابر خوردگی مقاوم هستند. همچنین وجود این لایه روی به جلوگیری از رسوب املاح معدنی در لوله و اتصالات کمک می‌کند.

همانطور که گفتیم این اتصالات مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند. اتصالات دنده‌ای گالوانیزه به همراه لوله‌های گالوانیزه به کار گرفته می شوند؛ به این دلیل که نحوه اتصال آنها به صورت دنده‌ای بوده و نیز جنس لوله‌ها و اتصالات به کار رفته در سیستم لوله کشی باید تا حد ممکن یکسان باشد.

به عنوان مثال در صورت استفاده از اتصالات دنده‌ای گالوانیزه و لوله‌های سیاه دنده‌ای، لوله‌ها دچار زنگ زدگی و خوردگی شده و عملا اتصالات گالوانیزه برای ما بی فایده می‌شود. اتصالات دنده‌ای گالوانیزه در دو نوع گالوانیزه سیاه و گالوانیزه سفید تولید و به بازار عرضه می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که عمل گالوانیزاسیون در اتصالات درزدار و بدون درز نیز صورت می گیرد. گالوانیزاسیون فرآیندی است که طی آن لایه‌ای از فلز روی، به منظور محافظت فلزات از خوردگی بر روی آن ها قرار می‌گیرد.  این کار علاوه بر جلوگیری از خوردگی و زنگ زدن فلزات، باعث افزایش مقاومت آنها در برابر فشار و تنش‌های مکانیکی می شود.

بعد از گالوانیزه کردن اتصالات، آنها را توسط قلاب مخصوصی رزوه می کنند تا بتوان آنها را به قطعات دیگر متصل کرد. نکته مهم و مورد توجه دیگر این است که گالوانیزاسیون قبل از رزوه کردن انجام می پذیرد. علت این امر این است که رزوه‌ها به وسیله مواد پرشده و از بین خواهند رفت.

انواع اتصالات دنده ای گالوانیزه

درست مانند سایر اتصالات دنده‌ای، این دسته از اتصالات نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. انواع اتصالات دنده‌ای گالوانیزه عبارتند از:

  • مغزی گازی دنده ای در دو مدل کوتاه و بلند برای متصل کردن دو دنده داخل لوله گالوانیزه که هر دو مادگی هستند وجود دارد.
  • بوشن گازی دنده ای برای اتصال لوله‌های مختلف گالوانیزه به کار می‌رود.
  • انواع پیچ و واشر
  • انواع تبدیل ها به منظور کاهش یا افزایش انشعابات و شاخه‌های لوله گالوانیزه
  • زانویی گازی دنده ای که در زوایای 30، 45، 60 و 90 درجه تولید شده و برای استفاده آسانتر از لوله‌ها و تغییر مسیر مورد استفاده قرار می گیرند.
  • فلنج و رینگ
  • سه راهی که برای انشعاب گیری در خطوط لوله به کار می روند و سه سری مساوی دارند.
  • روپیچ و توپیچ که در لیست بوشن‌ها قرار می گیرند. آنها  در نری و مادگی با هم متفاوت هستند و برای افزایش ارتفاع یا عمق محصول بیشترین کاربرد را دارند.
  • درپوش دنده ای که برای جلوگیری از خروج آب و دیگر مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مهره ماسوره گازی دنده ای که برای متصل کردن لوله های گالوانیزه به هم و باز شدن آسان آنها کاربرد دارد.
  • چپقی گازی دنده ای برای وصل کردن زاویه‌های 45 و 90 درجه موقعی که یک سمت لوله به صورت نری و سمت دیگر انشعاب به صورت مادگی باشد کاربرد دارد.

ویژگی های اتصالات دنده ای گالوانیزه

ویژگی های اتصالات دنده ای گالوانیزه

اتصالات دنده‌ای گالوانیزه، جزو تجهیزات پر کاربرد در صنعت لوله کشی ساختمان و تهویه مطبوع محسوب می‌شوند و این اتصالات در سایزهای مختلف بین 5 تا 20 cm با توجه به نیاز متقاضی تولید و توزیع می‌شوند. ساختار متالورژیکی اتصالات گالوانیزه بسیار خاص است و به همین علت دوام و پوشش زیاد و خوبی دارند. همچنین در برابر ضربات مکانیکی و صدمات محیطی مقاوم بوده  و برای بررسی صحیح و سالم بودن آنها نیاز به تکنولوژی خاصی نیست ؛ زیرا به راحتی و با چشم معمولی هم می توان آنها را بررسی کرد.

اتصالات دنده‌ای گالوانیزه چندان وابستگی خاصی به شرایط آب و هوایی ندارند و در مدت زمان کوتاهی برای استفاده آماده می‌شوند. از آنها می توان در صنایع گوناگون بهره برد. قیمت اتصالات دنده‌ای گالوانیزه مانند سایر محصولات به عوامل بسیاری از جمله نرخ فولاد، سایز، کیفیت و شرکت تولیدکننده آنها بستگی دارد.

کاربرد اتصالات دنده ای گالوانیزه

به دلیل ویژگی های خاصی که برای اتصالات دنده‌ای گالوانیزه شده بر شمردیم، آنها در صنایع مختلف کاربردهای مختلفی دارند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

مهم ترین کاربرد اتصالات دنده‌ای گالوانیزه، استفاده از آنها در سیستم لوله کشی آب رسانی ساختمان و تهویه مطبوع است. به علت وجود روی در این اتصالات، سطحی صیقلی و مقاومی در برابر خوردگی داشته و برای لوله‌های با قطر کوچک به کار گرفته می‌شوند.

اتصالات دنده‌ای گالوانیزه در مکان‌های بسیاری از جمله لوله کشی‌های آب آشامیدنی، آتش نشانی و سیستم های خنک کننده صنعتی و صنایع مربوط به آب رسانی و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خرید اتصالات دنده ای از سایت بازرگانی سداب

خرید اتصالات دنده ای

بازرگانی سداب یکی از بهترین فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید لوله و اتصالات می‌باشد. شما می‌توانید انواع لوله و اتصالات را با بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت از این مجموعه تهیه نمایید. علاوه بر لوله و اتصالات، شما می‌توانید انواع فلنج، مانند فلنج دنده ای را نیز از وب‌سایت این بازرگانی خریداری کنید.

استانداردهای اتصالات دنده ای گالوانیزه

استانداردهای اتصالات دنده ای گالوانیزه

استاندارد اتصالات دنده ای گالوانیزه ASME B16.11 است. استاندارد NPT برای رزوه‌های آنها می‌باشد. همچنین اتصالات گالوانیزه دارای استاندارد EN 10255 هستند.

مزایای استفاده از اتصالات دنده ای

مزایای استفاده از اتصالات دنده ای

این اتصالات بازدهی نسبتا زیادی دارند. برای نصب این اتصالات مهارت خاصی را نیاز نخواهید داشت زیرا به آسانی قابل نصب و اتصال می‌باشند. اتصالات دنده ای در فشار و حرارت کم نشتی نخواهند داشت، پس به عنوان اتصالات فشار قوی قابل استفاده نیستند. این اتصالات از نظر اقتصادی نسب به اتصالات دیگر مانند اتصالات یو پی وی سی مقرون به صرفه هستند زیرا عمر زیادی دارند.

از مزایای اتصالات دنده‌ای می‌توان گفت که این اتصالات بطور متوسط بازدهی نصب بالایی داشته و برای نصب آنها نیاز به تجربه افراد خبره با مهارت‌های خاص احساس نمی‌شود. از دیگر نکات مثبت این اتصالات می‌توان به داشتن یکپارچگی، عدم مواجهه با نشتی در فشار و درجه حرارت‌های پایین و مکان هایی که سیستم لوله کشی با لرزش مواجه نیست اشاره کرد.

معایب اتصالات دنده ای

در کنار ویژگی های مثبتی که از این نوع اتصالات بر شمردیم، آنها همچنین چندین جوانب منفی را نیز به همراه دارند. به عنوان مثال تغییرات سریع دما در سیستم باعث به وجود آمدن اختلاف انبساطی بین لوله و اتصالات می‌شود که ممکن است منجر به بروز نشتی در سیستم لوله کشی گردد.

همچنین در موارد دیگر لرزش‌ها به همراه عوامل تشدید کننده ای همچون فشار ممکن است باعث بروز تنش بالا در رزوه اتصالات شده و در نهایت موجب در محل پایه رزوه‌ها شکستگی به وجود بیاید.

نکته مهم: توصیه می‌شود که تا حد ممکن از اتصالات رزوه ای درلوله کشی سیستم‌های پر خطر استفاده نشود. چراکه آسیب پذیری اتصالات رزوه ای در برابر فرسودگی و خستگی موضوع بسیار مهمی است؛ خصوصا در مناطقی که رزوه های بدون پوشش در معرض خوردگی قرار دارند.

قیمت اتصالات دنده ای گالوانیزه

اتصالات دنده ای گالوانیزه برندهای متفاوتی دارند که شامل برند توپی برزیل (TUPY)، برند مک چین (MECH)، برند جورج فیشر (GF) و اتصالات گالوانیزه چینی می‌شود.

تفاوت قیمت این اتصالات به دلیل متفاوت بودن جنس چدن چکش‌خوار و روکش گالوانیزه آن‌هاست. این اتصالات شامل زانو، بوشن، سه راه تبدیل، درپوش، چپقی، مهره ماسوره و … می‌باشند. اتصالات دنده‌ای گالوانیزه از برند توپی برزیل با کیفیت‌ترین و بهترین نوع این اتصالات هستند که قیمت آن‌ها نسبت به دیگر برندها بالاتر است. اتصالات دنده ای گالوانیزه این برند برزیلی دارای مدل‌های NPT و BSP می‌باشد که از نظر قیمتی با یکدیگر متفاوت هستند. اتصالات دنده ای گالوانیزه‌ای که در بازار ایران وجود دارند، مدل BSP هستند. همچنین لازم به ذکر است که نوع BSP این اتصالات نسبت به نوع NPT فشار کم‌تری را متحمل می‌شوند.

اتصالات دنده ای گالوانیزه جورج فیشر وزن زیادی دارند اما در عین حال بسیار براق می‌باشند. این شرکت یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت‌های تولید‌کننده اتصالات در بین خریداران است. همچنین اتصالات این برند به دلیل وزن بالایی که دارند در دسته اتصالات فشار قوی قرار می‌گیرند.

اتصالات دنده ای گالوانیزه مک در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت بسیار بالایی دارند، همچنین دارای پوشش بسیار بادوامی هستند که در برابر عوامل محیطی مقاوم است. این برند چینی یکی از بهترین تولید‌کنندگان اتصالات گالوانیزه می‌باشد که کیفیت محصولات آن بسیار مرغوب است.

دریافت لیست قیمت اتصالات دنده ای از سایت بازرگانی سداب

بازرگانی سداب انواع اتصالات پیچی و … را موجود دارد. برندهای مختلف اتصالات دنده ای گالوانیزه (توپی برزیل، مک چین، جورج فیشر و اتصالات دنده ای گالوانیزه چینی) را نیز می‌توانید به صورت آنلاین از این فروشگاه سفارش دهید.

شما می‌توانید با دریافت این فایل از طریق وب‌سایت بازرگانی سداب به آسانی لیست قیمت را دریافت کنید.

سخن نهایی: اتصالات دنده‌ای را بهتر بشناسیم!

در این مبحث آموختیم که اتصالات دنده‌ای گروهی از اتصالات هستند که برای اتصال لوله‌های فلزی و سایر تجهیزات مکانیکی در صنایع کاربرد دارند. اتصالات دنده‌ای در زبان انگلیسی به نام Gear fittings شناخته می‌شوند و در سه نوع اتصالات دنده‌ای سیاه، اتصالات دنده‌ای پلی اتیلن و اتصالات دنده‌ای گالوانیزه دسته بندی می‌شوند. امیدواریم با مطالعه این مقاله جامع به راحتی بتوانید برای خرید اتصالات مورد نیازتان تصمیم مناسبی بگیرید. البته پیشنهاد ما این است اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، حتما از مشاورین متبحر در این زمینه کمک بگیرید.

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم اتصالات دنده ای کاربردهای فراوانی دارند از لوله‌کشی ساختمان‌های مسکونی و تجاری گرفته تا صنایع مختلف و آتش نشانی را شامل می‌شود. این اتصالات مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند به همین دلیل استفاده از آن‌ها برای طول عمر بیشتری که دارند، بسیار افزایش یافته است. بازرگانی سداب راهی آسان و قابل اعتماد برای خریدی مطمئن است. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت بازرگانی سداب از قیمت و موجودی محصولات باخبر شوید.

سوالات متداول

 اتصالات دنده ای چگونه هستند ؟

روش اتصالات دنده‌ای را می‌توان یکی از قدیمیترین روش‌های اتصال سیستم‌های لوله کشی در نظر گرفت. معمولا تولید و ساخت اتصالات فولادی در دو نوع مختلف اتصالات جوشی و دنده ای صورت می‌گیرد. جنس اتصالات دنده‌ای از چدن معمولی و چدن نشکن و آلیاژهای برنج و برنز و یا آلیاژهای برنجی و برنزی کوبیده شده که به آنها فورج گفته می‌شود و کربن استیل و استنلس استیل ساخته می‌شود. معمولا در مکان‌های کم هزینه و غیر حساس مانند سیستم لوله کشی آب مناطق مسکونی، سیستم‌های اطفاء حریق و سیستم‌های خنک کننده صنایع از اتصالات دنده‌ای یا همان Gear fittings استفاده می‌شود.

اتصالات دنده ای چه مزایای و معایبی دارند؟

مزایا

  •       این اتصالات بطور متوسط بازدهی نصب بالایی داشته و برای نصب آنها نیاز به تجربه افراد خبره  با مهارت‌های خاص احساس نمی‌شود.
  •       از دیگر نکات مثبت این اتصالات می‌توان به داشتن یکپارچگی، عدم مواجهه با نشتی در فشار و درجه حرارت‌های پایین و مکان هایی که سیستم لوله کشی با لرزش مواجه نیست اشاره کرد.

 معایب

  •       تغییرات سریع دما در سیستم باعث به وجود آمدن اختلاف انبساطی بین لوله و اتصالات می‌شود که ممکن است منجر به بروز نشتی در سیستم لوله کشی گردد.
  •       همچنین در موارد دیگر لرزش‌ها به همراه عوامل تشدید کننده ای همچون فشار ممکن است باعث بروز تنش بالا در رزوه اتصالات شده و در نهایت موجب در محل پایه رزوه‌ها شکستگی به وجود بیاید.
  •       تا حد ممکن از اتصالات رزوه ای در لوله کشی سیستم‌های پر خطر استفاده نشود. زیرا آسیب پذیری اتصالات رزوه ای در برابر فرسودگی و خستگی مسئله مهمی است؛ خصوصا در مناطقی که رزوه های بدون پوشش در معرض خوردگی قرار دارند.

انواع مختلف اتصالات دنده ای کدامند؟

آنها در سه نوع موجود هستند:

  •       اتصالات دنده‌ای سیاه
  •       اتصالات دنده‌ای پلی اتیلن
  •       اتصالات دنده‌ای گالوانیزه

اتصالات دنده ای سیاه چیست و چند نوع دارد؟

اتصالات سیاه در واقع نوعی از اتصالات دنده‌ای محسوب می‌شوند. اتصالات دنده‌ای سیاه برای اتصال لوله های فلزی به یکدیگر و بقیه تجهیزات مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به طور رزوه ای (THREADED) به یکدیگر متصل می‌شوند.

اتصالات دنده‌ای سیاه حداکثر تا سایز 6 اینچ کاربرد دارند. از جمله اتصالات دنده‌ای سیاه می‌توان به زانو 90 درجه دنده ای سیاه، زانو 45 درجه دنده ای سیاه، سه راهی مساوی دنده ای سیاه، سه راهی تبدیلی دنده ای سیاه، تبدیل دنده ای سیاه، چپقی دنده ای سیاه، بوشن دنده ای سیاه، مغزی دنده ای سیاه، روپیچ توپیچ دنده ای سیاه، مهره ماسوره دنده ای سیاه و درپوش دنده ای سیاه اشاره کرد.

اتصالات دنده ای پلی اتیلن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اتصالات دنده‌ای پلی اتیلن تحت عنوان انواع اتصالات فلزی و گالوانیزه در خطوط لوله و لوله کشی فلزی شامل فولادی و گالوانیزه به آسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا روی آب شرب هیچ تاثیر مضری نمی گذارند. به دلیل اینکه سطح داخلی این اتصالات صاف می‌باشد؛ آنها اثر افت فشار را به حداقل رسانده و همچنین از رشد جلبک درآب جلوگیری می‌کنند. از انواع اتصالات پلی اتیلن می‌توان اتصالات زانویی، اتصالات سه راهی، اتصالات چهار راهی ، اتصالات درپوش ، اتصالات بوشن، اتصالات فلنج، اتصالات موفه کوتاه یا بلند ،اتصالات سیفون، اتصالات تبدیل ،اتصالات نر و ماده لوله پلی اتیلن، اتصالات مغزی و کمربند پلی اتیلن  را نام برد.

اتصالات دنده ای گالوانیزه چیست و چند نوع دارد؟

اتصالات دنده‌ای گالوانیزه نوع دیگری از اتصالات گالوانیزه محسوب می‌شوند. با به کاربردن اتصالات دنده‌ای گالوانیزه می‌توان از رسوب مواد معدنی خط لوله و مسدود شدن آن جلوگیری به عمل اورد؛ چراکه این اتصالات دارای یک لایه روی (Zn) بوده و در برابر خوردگی مقاوم هستند. همچنین وجود این لایه روی به جلوگیری از رسوب املاح معدنی در لوله و اتصالات کمک می‌کند. به دلیل مقاومت بالای این اتصالات دنده‌ای گالوانیزه در برابر خوردگی، به همراه لوله‌های گالوانیزه به کار گرفته می شوند؛ به این دلیل که نحوه اتصال آنها به صورت دنده‌ای بوده و نیز جنس لوله‌ها و اتصالات به کار رفته در سیستم لوله کشی باید تا حد ممکن یکسان باشد.

انواع اتصالات دنده‌ای گالوانیزه عبارتند از:

  • مغزی گازی دنده‌ای در دو مدل کوتاه و بلند برای متصل کردن دو دنده داخل لوله گالوانیزه
  • بوشن گازی دنده ای
  • انواع پیچ و واشر
  • انواع تبدیل‌ها
  • زانویی گازی دنده ای که در زوایای 30، 45، 60 و 90 درجه تولید می‌شوند.
  • فلنج و رینگ
  • سه راهی که برای انشعاب گیری در خطوط لوله به کار می روند و سه سری مساوی دارند.
  • روپیچ و توپیچ که در لیست بوشن‌ها قرار می گیرند.
  • درپوش دنده ای که برای جلوگیری از خروج آب و دیگر مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مهره ماسوره گازی دنده‌ای
  • چپقی گازی دنده ای برای وصل کردن زاویه‌های 45 و 90 درجه

هنگام خرید انواع اتصالات ساختمانی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در بازار انواع مختلفی از اتصالات با برندها و جنس‌های مختلف وجود دارند که اگر برای خرید لوله و اتصالات ساختمانی به آنجا بروید، حتماً تنوع این وسایل را با چشم خود خواهید دید. البته با دیدن اینهمه محصولات متنوع ممکن است کمی دچار سردرگمی نیز بشوید. پس پیشنهاد می کنیم قبل از خرید اتصالات ساختمانی به نکات زیر حتما توجه کافی را داشته باشید:

  • مشورت با مهندس و لوله کش ساختمانی خبره قبل از خرید: یک لوله کش ماهر یا مهندس ذیصلاح این توانایی را دارد که به راحتی شما را راهنمایی کند که دقیقا چه نوع اتصالاتی نیاز دارید. زیرا انتخاب نوع اتصالات در افزایش کیفیت لوله کشی تاثیر زیادی دارد.
  • در زمینه ساخت و ساز هرگز از تجهیزات ارزان و بی کیفیت استفاده نکنید: زیرا در صورت خراب شدن این محصولات، پروسه تعمیرات لوله کشی در ساختمان‌ها بسیار حوصله سربر و پرهزینه است. پس بهتر است با انتخاب لوله  و اتصالات با کیفیت، سیستم لوله کشی ساختمان را در برابر مشکلات احتمالی ایمن سازی کنید.
  • مراجعه به شرکت ها و فروشگاه‌های معتبر تجهیزات ساختمانی برای خرید لوله و اتصالات: اگر از یک فروشنده با سابقه و معتبر خرید کنید خیالتان راحت است که محصولات آن ها دارای کیفیت بالایی بوده و شما دغدغه‌ای از لحاظ عملکرد آنها نخواهید داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ کانال تلگرام پیام در ایتا