نحوه جوشکاری لب به لب یا بات فیوژن

جوشکاری لب به لب که با نام انگلیسی butt welding معروف است. یکی از کاربردی‌ترین روش‌های جوشکاری و اتصال لوله در جهان می‌باشد. این روش غالبا، برای لوله‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوشکاری بات فیوژن به این ترتیب که در ابتدا دو لوله‌ای که قرار است به یکدیگر متصل گردند به صورت هم زمان حرارت داده می‌شوند و در فرایند تحت کنترل به یکدیگر فشرده و متصل می‌شوند. مرحله ی بعدی این دو لوله را سرد می کنند تا یک اتصال دائمی شکل گیرد. چناچه جوشکاری لب به لب به درستی و طبق استاندارد بین المللی انجام گیرد، محل جوش باید قوی تر از لوله ای باشد که جوش در آن انجام گرفته.

جوشکاری پلی اتیلن

اتصالات پلی اتیلنی اکثرا به یکی از سه روش جوش لب به لب، جوش الکتروفیوژن، اتصالات پیچی به هم متصل می‌گردند. انتخاب روش اتصال به امکانات و کاربرد خط لوله بستگی دارد که برای اتصالات گاز از الکتروفیوژن و اتصال پیچی و برای لوله پلی اتیلن به طور خاص برای خطوط آب و فاضلاب از شیوه لب به لب استفاده می‌شود. انتخاب درست روش جوش یکی از عوامل تاثیرگذار در جلوگیری از ایجاد نشتی و در پی آن تعمیرات خطوط لوله است.

نحوه جوشکاری لب به لب
نحوه جوشکاری لب به لب

راه اندازی دستگاه جوش

لازم است بدانیم برای هر جوش لوله‌ای، دستگاه جوش لب به لب باید برای کار و حرکت یکنواخت مناسب با موادی که قرار است جوش داده شوند تنظیم شود این تنظیمات به ترتیب زیر می‌باشند:

  • به کاربردن گیره‌ها یا الحاقات مناسب، برای جلوگیری از حرکت محوری و از اینکه همه لوازم محکم بسته شده اطمینان حاصل کنیم.
  • تیغه‌های رنده که برای تراشیدن و زاویه دار کردن لوله است باید تیز و محکم به سطح رنده متصل باشد تا رنده در هنگام چرخش لغزشی نداشته باشد.
  • انتخاب دمای مناسب صفحه داغ که نسبت به جنس لوله‌هایی که قرار است جوش داده شوند لحاظ می‌شوند. با استفاده از دماسنج دیجیتالی دما در چند نقطه اندازه گیری می‌گردد. در ما بین عمل جوشکاری لب به لب باید صفحه داغ را با یک کیسه ضد حرارتی پوشاند تا از آن در برار آلودگی سطح محافظت گردد و از اتلاف گرما جوگیری شود.
  • برای نشتی نداشتن باید همه ی شلنگ‌ها و اتصالات رابررسی کرد. و همه قسمت های متحرک را برای حرکت کار یکنواخت چک کرد.

آماده سازی لوله

قبل از مرحله جوشکاری لب به لب، آماده سازی صحیح لوله ضروری می‌باشد. در زمان اندازه گیری لوله، قسمتی از طول لوله را باید برای تراشیدن و ذوب کردن در نظر گرفت تا بعد از جوشکاری طول مناسبی از لوله باقی بماند.

  • قبل از گیر کردن لوله در دستگاه دو سر لوله بررسی شود تا شکل نامنظم ، آسیب یا دانه های برجسته‌ای وجود نداشته باشد. به هیچ عنوان از لوله‌های آسیب دیده یا دارای شیار عمیق استفاده نگردد.
  • هر گونه آلودگی روی سطوح بیرونی و داخلی لوله باید با دستمال تمیز گردد.
  • برای هماهنگی بیشتر طرز قرار گرفتن لوله‌ها به این شکل که مارک چاپ شده روی آن در یک خط و امتداد باشند به این ترتیب شناسایی و دسترسی در روزهای بعدی را آسان تر می‌نماید.
  • بعد از اطمینان حاصل کردن از قرار گرفتن لوله‌ها در گیره‌ها، دو سر لوله را در تماس با ابزار رنده‌ی چرخشی قرار دهید تا زمانی که تراشه‌ها از دوسر بریده شوند. این فرآیند باعث صاف شدن و زاویه دار شدن دو سر انتهایی لوله و آماده سازی آن برای جوش لب به لب می‌شود.

جوشکاری لوله چیست و به چه صورت انجام می‌شود؟

 

نحوه جوشکاری بات فیوژن
نحوه جوشکاری بات فیوژن

فرآیند جوشکاری لب به لب

اولین مرحله جوشکاری گرمایش است، باید دوسر لوله‌ای که قرار است به یکدیگر متصل شوند رابرای مدتی گرم کنید. تا زمانی که با قرار گرفتن روی یک صفحه داغ فشرده می‌شوند. در مرحله بعدی فشار کم می‌شود به طوری که قسمت انتهای لوله روی صفحه داغ نگهداری شود در نهایت این کار باعث می‌شود گرما به درون قسمت‌های انتهایی لوله راه پیدا کند. در گام بعدی جوشکاری لب به لب، صفحه داغ برداشته می‌شود و دوسر لوله به یکدیگر متصل می‌شوند. در مرحله آخر جوشکاری سرد کردن و خنک کردن محل جوش لوله ها است این مرحله قدری زمان بر است تا اینکه محل جوش لوله سرد شود.

سعی برآن داشتیم در این متن اطلاعاتی راجب جوش لب به لب یا بات فیوژن برای اتصالات فشار قوی از جمله اتصالات پلی اتیلن در اختیار شما همراهان همیشگی شرکت سداب قرار دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا