اتصالات تزریقی پلی اتیلن

هنگامی که به ساختار شبکه لوله پلی اتیلن نگاه می‌کنیم، اتصالات آنها نقش حیاتی ایفا می‌کنند. به طور گسترده‌ای متنوع و به شکلها و اندازه‌های مناسب برای هر سناریو طراحی شده‌اند. مرجعی برای ساخت این اتصالات، استاندارد DIN 16963 است که در 15 قسمت، تفصیلات مختلفی را درباره این اتصالات توضیح می‌دهد.

اتصالات پلی اتیلن تزریقی از محبوب‌ترین انواع اتصالات پلی اتیلن هستند، اما به طور کلی، پیشنهاد نمی‌شود از آنها در خطوط فشار زیاد و سایز بزرگ استفاده کرد. برای مثال، در پروژه‌های آبیاری با سایزهای کمتر از 90 میلیمتر، استفاده از این اتصالات ایده‌آل است. همچنین، این اتصالات مناسب استفاده در اتصال لوله دوجداره کاروگیت هستند. با این حال، استفاده از این اتصالات در سیستم‌های آتشنشانی و انتقال سیالات فشار و دمای بالا توصیه نمی‌شود.

به دلیل ویژگی‌های ساختاری و فرآیند تولید، اتصالات پلی اتیلن تزریقی چندین مشکل بزرگ دارند. این مشکلات به طور اصلی شامل مسائلی مرتبط با مواد اولیه بکار رفته در تولید این اتصالات، از جمله ناهمگنی مواد پلی اتیلن، بافت مولکولی و پراکنش دوده، است. دومین مشکل برمی‌گردد به گرید مواد اولیه استفاده شده برای تولید این اتصالات و سومین مشکل مربوط به فرآیند تولید خود است که ممکن است هوا را در بافت اتصال باقی گذارد. نهایتا، به دلیل استفاده از مواد نامرغوب، این اتصالات معمولا سبک‌تر از سایر اتصالات هستند.

با این حال، اتصالات تزریقی همچنان دارای چندین مزیت‌اند. آنها بسیار رایج هستند و به صورت آماده در انواع مختلف سایز قابل دسترسی هستند. همچنین، آنها بسیار ارزان، تولید سریع و سبک‌تر از دیگر انواع اتصالات پلی اتیلن هستند، که این امر نصب و اجرای آنها را ساده‌تر می‌کند.

انواع اتصالات تزریقی پلی اتیلن

یکی از ویژگی‌های برجسته اتصالات پلی اتیلن تزریقی، تنوع گسترده آنهاست. برخی از انواع مختلف اتصالات پلی اتیلن تزریقی که توسط شرکت آبان بسپار پارسیان ارائه می‌شوند، عبارتند از:

  1. سه راهی و زانویی با سایز‌های 63 تا 500 میلیمتر و فشارهای کاری 6 تا 20 بار
  2. فلنج، تبدیل، فلنج کور پلی اتیلنی و کپ پلی اتیلنی با سایزهای 63، 75 و 90 میلیمتر تا سایز 1200 میلیمتر و فشارهای کاری 6، 10، 16 و 20 بار
  3. رینگ فولادی با پوشش پلیمری تقویت‌شده با سایز‌های 63 تا 315 میلیمتر در فشارهای کاری 10 و 16 بار و کلاس 150
  4. شیر آبریز انتهای خط با سایز 160 میلیمتر و فشار کاری 4 بار
  5. اتصالات خاص و سفارشی مطابق با نقشه مشتری

اتصالات تزریقی پلی اتیلن

اتصالات پلی اتیلن کاروگیت یکی از محصولاتی هستند که با توجه به ماهیت آن‌ها، می‌توانند در طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها کاربرد داشته باشند. این اتصالات انعطاف‌پذیری بالایی دارند و به شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند تا به نیازهای متنوع پروژه‌ها بپاسخند. بعضی از این اتصالات عبارتند از:

  1. تبدیل دوجداره به تکجداره: این اتصال برای تبدیل لوله دوجداره به لوله تکجداره استفاده می‌شود.
  2. درپوش: این قطعه در پایان لوله‌ها بکار می‌رود تا از ورود مواد غیرموردنظر مانع شود.
  3. زانو 90 درجه دوجداره: این اتصال برای ایجاد تغییر جهت در لوله‌های دوجداره به کار می‌رود.
  4. تبدیل تکجداره به دوجداره: این قطعه برای تبدیل لوله تکجداره به لوله دوجداره استفاده می‌شود.
  5. سه راهی زانودار دوجداره به دوجداره و سه راهی زانودار دوجداره به تکجداره: این اتصالات برای ایجاد شاخه‌های جانبی در سیستم لوله‌کشی به کار می‌رود.
  6. رابط – کوپلر: این قطعه برای اتصال دو لوله به یکدیگر استفاده می‌شود.
  7. سه راه تبدیل 45 درجه دوجداره به تکجداره و سه راه تبدیل 45 درجه دوجداره به دوجداره: این اتصالات برای ایجاد شاخه‌های جانبی با زاویه 45 درجه در سیستم لوله‌کشی به کار می‌رود.
  8. سه راه 90 درجه سه طرف مساوی دوجداره: این اتصال برای ایجاد شاخه‌های جانبی با زاویه 90 درجه در سیستم لوله‌کشی به کار می‌رود.
  9. چهارراه انشعاب دوجداره به تکجداره: این قطعه برای ایجاد شاخه‌های بیشتر در سیستم لوله‌کشی به کار می‌رود.
  10. سیفون‌های دوبل دوجداره، سیفون دوبل تبدیلی، سیفون دوبل پوش فیت، سیفون دوبل متصل و سیفون دوبل یکپارچه: این قطعات برای کنترل جریان آب در سیستم‌های لوله‌کشی به کار می‌رود.

مهم‌ترین نکته در استفاده از این اتصالات، تطابق اندازه و نوع اتصال با نیازهای پروژه است. از این رو، برای انتخاب بهترین اتصالات مورد نیاز، می‌توان از خدمات مشاوره‌ای کارشناسان حرفه‌ای سداب پلیمر استفاده کرد.

اتصالات تزریقی پلی اتیلن

استانداردهای اتصالات تزریقی

  1. INSO 14427 و ISO 4427: این استانداردها برای سه راهی، زانویی، تبدیل، کپ پلی اتیلن و فلنج کور پلی اتیلن استفاده می‌شوند.
  2. INSO 14427 و ISO 9624: این استانداردها برای فلنج‌ها استفاده می‌شوند.
  3. EN 1092 و DIN 2501: این استانداردها برای رینگ فولادی با پوشش پلیمری تقویت‌شده 10 و 16 بار استفاده می‌شوند.
  4. ASME B16.5 (CLASS 150): این استاندارد برای رینگ فولادی با پوشش پلیمری تقویت‌شده کلاس 150 استفاده می‌شود.

رعایت این استانداردها ضمانت می‌کند که محصولات تولید شده از لحاظ کیفیت و عملکرد مطابق با استانداردهای بین‌المللی هستند.

کاربرد اتصالات تزریقی

در عرصه مهندسی و تأسیسات، اتصالات تزریقی به عنوان یکی از اجزای اساسی در سیستم‌های انتقال آب به شمار می‌روند. این اتصالات، که در کاربردهای متعدد کشاورزی به کار گرفته می‌شوند، برای خطوط انتقال با فشار و اندازه متوسط مناسب‌اند و در شرایطی که خطوط تحت استرس شدید قرار ندارند، کاربردی و ایمن هستند.

با این حال، استفاده از اتصالات تزریقی در مسیرهای حساس و فشار بالا، مانند سیستم‌های آتش‌نشانی، توصیه نمی‌شود. علت این امر، احتمال بروز نقص‌های پنهان در فرآیند تولید است که ممکن است در بررسی‌های ظاهری یا آزمایش‌های ابعادی قابل تشخیص نباشد. بنابراین، برای خطوطی که نیازمند تحمل فشار بالا هستند و یا دارای ابعاد بزرگ‌تری می‌باشند، استفاده از این نوع اتصالات توصیه نمی‌گردد.

به‌طور ایده‌آل، اتصالات تزریقی برای پروژه‌های آبیاری و در خطوط با ابعاد کوچکتر از 90 میلیمتر، به‌خوبی عمل می‌کنند. این اتصالات به دلیل سهولت در دسترسی، تنوع بالا، قیمت مناسب، سرعت تولید بیشتر نسبت به سایر اتصالات پلی اتیلن، وزن سبک و نصب آسان، در میان مهندسان و پیمانکاران محبوبیت خاصی دارند.

مزایای اتصالات تزریقی

  • به دلیل اینکه در این نوع اتصال از قالب استفاده می شود ساخت و تولید آن برای پروژه های سنگین بسیار آسان می باشد.
  • برای این روش اتصال می توان از جوشکاری استفاده نمود.
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی می باشند.
  • دارای مقاومت بالا در مقابل فشار، شکستگی و ضربه است.
  • سطح داخلی این اتصالات مانع از ایجاد رسوب می گردد.
  • مقاوم در برابر زلزله
  • مقاوم در برابر زنگ زدگی
  • هزینه پایین نصب
  • وزن سبک، اجرا و نصب راحت

معایب

  •  همگن نبودن و متفاوت بودن مواد پلی اتیلن اتصالات و مواد خط لوله، که ممکن است بافت مولکولی و سایر فاکتورهای آن متفاوت باشد.
  •  تفاوت در گرید مواد اولیه تولید این نوع از اتصال است که جهت تولید اتصالات تزریقی از مواد Injection Molding بکار برده می‌شود ولی در تولید لوله پلی اتیلن از مواد pipe grade extrusion استفاده می‌شود.
  • مهم تر از همه فرآیند تولید اتصالات تزریقی است که بر اساس قالب و فشار است در صورتی که  تخلیه هوا به درستی انجام نشود و هوا در قالب و در بافت اتصال باقی بماند در هنگام بهره برداری خط را دچار مشکل می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ کانال تلگرام پیام در ایتا