شش نکته در مورد لوله زهکشی و فاضلابی

در حوزه ساخت و ساز، بخش های متعددی وجود دارد که درک آنها گاهی چالش برانگیز است، اما مفاهیم و کاربردهای لوله های زهکشی و فاضلاب با کمی توجه قابل فهم اند.

سیستم های زهکشی و فاضلاب از اجزا ضروری تاسیسات لوله کشی مدرن محسوب می شوند. زهکش یک لوله است که تنها به یک ساختمان خدمت می‌کند و آب و فاضلاب را به جایی دورتر هدایت می‌کند. زهکش جانبی قسمتی از زهکش است که خارج از مرز یک ساختمان قرار دارد و با زهکش‌های سایر ساختمان‌ها ارتباط برقرار می‌کند تا یک فاضلاب شکل بگیرد.

فاضلاب‌ها شبکه‌های زیرزمینی از لوله‌ها هستند که فاضلاب، ادرار، و جریان آب‌های سطحی را از زهکش‌ها به تاسیسات تصفیه یا نقاط دفع می‌برند.

شش نکته در مورد لوله های زهکشی و فاضلابی
شش نکته در مورد لوله های زهکشی و فاضلابی

تفاوت بین زهکش‌ها و فاضلاب‌ها

تفاوت‌های متعددی بین زهکش‌ها و فاضلاب‌ها وجود دارد که می‌توان به آن‌ها پی برد، ولی تفاوت اصلی‌ای که خواهید دید، مکان‌یابی این دو نوع لوله فاضلابی است. لوله زهکشی لوله‌ای است که از منزل یا ساختمان تجاری شما به فاضلاب شهری متصل می‌شود که توسط شهر محلی شما مدیریت می‌شود.

یکی از جنبه‌های شگفت‌انگیز مالکیت منزل برای بسیاری از افراد، واقعیت این است که آن‌ها برای نگهداری و تعمیر زهکش‌هایی که از ملک آن‌ها به لوله اصلی فاضلاب متصل می‌شوند، مسئول هستند، در بیشتر موارد.

لوله پلی اتیلن فاضلابی

در مقابل، لوله فاضلاب که فاضلاب را از ملک شما به تاسیسات تصفیه آب می‌برد، مسئولیت اداره آب محلی است. لوله اصلی فاضلاب که از یک محله عبور می‌کند، حجم‌های زیادی از آب و زباله را از چندین ملک جمع‌آوری می‌کند تا تصفیه شود.

استثناهایی وجود دارد که فاضلاب‌های خصوصی نصب شده‌اند، ولی در کل، فاضلاب‌های محله شما بزرگ و توسط یک شرکت خدمات محلی مدیریت می‌شوند.

لوله فاضلاب چیست؟

هنگامی که می‌خواهید با انواع مختلف لوله‌های زهکشی که فاضلاب را به داخل و خارج از ملک شما انتقال می‌دهد، آشنا شوید، باید با کل سیستم و چگونگی کار آن آشنا باشید. با بررسی انواع مختلف فاضلاب‌های مورد استفاده، سه نوع رایج فاضلاب در حال بهره‌برداری هستند.

نوع اول، آب باران را از جامعه محلی شما به رودخانه‌ها انتقال می‌دهد تا دوباره به محیط طبیعی باز گردد. نوع دوم، آب فاضلاب را جمع‌آوری و به تاسیسات تصفیه منتقل می‌کند تا قبل از بازگشت به محیط طبیعی تصفیه شود. نوع سوم و آخرین، سیستم فاضلاب مخلوط است که هم آب باران و هم فاضلاب را زمانی به محیط طبیعی رها می‌کند که تاسیسات فاضلاب به حداکثر ظرفیت خود می‌رسد و دیگر نمی‌تواند هیچ چیزی را ذخیره کند.

اگر قصد دارید با زهکش‌های مسکونی و تجاری که سداب پلیمر روی آن‌ها کار می‌کند، آشنا شوید، باید به چهار جنبه اصلی سیستم زهکشی خود فکر کنید. سیستم لوله زهکشی شما، چندین لوله دارد که در آن‌ها خم‌های کوچکی وجود دارد که گازهای فاضلاب را داخل خود می‌گیرد و در منزل شما را در امان نگه می‌دارد.

یکی از دلایلی که ما اغلب در مورد مسائل توالت مسدود می‌شنویم این است که این لوله بزرگترین لوله در خانه شما است و معمولا بیشترین فعالیت را دارد. لوله توالت نیز یکی از مشکلات است زیرا دارای یک خم است که برای نگه داشتن آب ایستاده در کاسه و جلوگیری از ورود گازهای فاضلاب به ملک شما طراحی شده است. ناحیه آخری لوله که باید از آن آگاه باشید، خطی است که فاضلاب شما را از ملک به لوله اصلی فاضلاب یا سیستم سپتیک منتقل می‌کند.

انواع لوله‌های زهکشی
انواع لوله‌های زهکشی

انواع لوله‌های زهکشی

بسته به سن و نوع ملکی که دارید، چند نوع مختلف از لوله‌های زهکشی در خانه‌ها و مکان‌های تجاری متداول است. برای فهمیدن عمر مفید و وضعیت احتمالی لوله‌های زهکشی فاضلاب خود، باید نوع آن‌ها را شناسایی کنید.

رایج‌ترین نوع لوله در تاسیسات لوله‌کشی در قرن 21، پلی‌وینیل کلراید یا به اختصار PVC است. این گزینه بسیار محبوب است و توسط سداب پیشنهاد می‌شود چرا که در صورت نصب صحیح، این لوله‌ها بدون نشت برای مدت نامحدودی در جای خود باقی می‌مانند.

کارکرد سیستم های زهکشی شهری

بعضی از انواع دیگر لوله‌های زهکشی به دلیل نقاط ضعفی که دارند، دیگر متداول نیستند. فولاد گالوانیزه، برنج، و مس دارای عمر مفید 20 سال یا بیشتر هستند، اما لوله‌های سرب دیگر رایج نیستند چرا که امکان آسیب به آب‌آوری و جعل آن ناسالم برای آینده را دارند.

برای اکثر کارشناسان تاسیسات و لوله‌کشان، بهترین مواد برای نیاز‌های فاضلابی و زهکشی شما PVC و HDPE هستند. هر دو نوع متفاوت در قیمت هستند اما برای دهه‌ها فاضلاب را بدون نشت جابجا می‌کنند. لوله پلی اتیلن سفت، سبک و جامد با سطح داخلی و خارجی صاف است. این لوله می‌تواند آب قابل شرب، فاضلاب، خمیر، مواد شیمیایی، زباله‌های خطرناک، و گازهای فشرده را انتقال دهد.

لوله زهکشی و فاضلاب سداب پلیمر
لوله زهکشی و فاضلاب سداب پلیمر

لوله زهکشی PVC چیست؟

یکی از دلایل محبوبیت لوله‌های پلی‌وینیل کلراید در بین متخصصان تاسیسات، روش تولید آن برای استفاده است. با انتخاب لوله PVC، شما یک نوع لوله‌کشی را انتخاب می‌کنید که توسط مواد شیمیایی متعدد موجود در اکثر آب‌های فاضلابی، از جمله آن‌هایی که به سیستم‌های سپتیک منتقل می‌شوند، آسیب نمی‌بیند.

رایج‌ترین کاربرد لوله‌های PVC در سیستم‌های زهکشی با استفاده از جاذبه زمین است. این به این معناست که با شستشوی زباله‌هایتان، آن‌ها را به لوله زهکشی فاضلاب منتقل می‌کنید که حتی تحت فشارهای بالا نیز سالم باقی می‌ماند.

روش تولید لوله PVC نیز به گونه‌ای طراحی شده است که کمک می‌کند فاضلاب با سرعت بالا از آن عبور کند. داخل صاف لوله مناسبی است تا فاضلاب را در هر زمان با کارایی بالا جابه‌جا کند.

راه حل نهایی انتقال فاضلاب و زهکشی

راه‌حل بی‌نظیر لوله زهکشی و فاضلاب سداب پلیمر

زمانی که می‌خواهید بهترین خدمات را در زمینه لوله‌های زهکشی و فاضلاب دریافت کنید، سداب پلیمر گزینه‌ای استثنایی است. کارهای انجام شده توسط تیم سداب توسط تکنسین‌های ماهر و با تجربه انجام می‌شود که نیازهای زهکشی و ساختمان شما را به خوبی می‌شناسند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا