لوله کشی پلی اتیلن

اجرا لوله کشی پلی اتیلن به واسطه اتصالات جوشی و پیچی قابل اجرا می‌باشد. این فرایند معمولا به منظور آبرسانی ساختمانی و کشاورزی، لوله کشی و فاضلاب، شیر فلکه و گاز رسانی صورت می‌گیرد. منتهی باید متذکر شویم که نحوه نصب و اجرا در هر کدام از پروژه‌های ذکر شده متفاوت بوده و با استفاده از ابزار و مهارت خاص خود و همچنین رعایت استانداردهای مرتبط باید به مرحله اجرا برسد. لطفاً تا انتهای مطالب با ما همراه بمانید تا با نحوه نصب لوله‌های پلی اتیلن در پروژه های مختلف اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

اجرای جوشکاری پلی اتیلن

اجرای جوشکاری پلی اتیلن

اجرای جوشکاری پلی اتیلن با روش‌های متعددی امکان‌پذیر است. بنابراین برای لوله کشی پلی اتیلن برای پروژه های مختلف، بر حسب ماهیت و نوع پروژه می‌توان از روش‌های متعددی برای اتصال و جوش لوله‌های پلی اتیلن به یکدیگر بهره جست.

در ادامه مطلب ما دو مورد از پرکاربردترین شگردهای جوشکاری لوله پلی اتیلن به یکدیگر را به همراه مزایای آن‌ها خدمت شما عزیزان علاقمند به این صنعت معرفی خواهیم کرد. منتهی قبل از معرفی شیوه‌های اتصالات جوشی باید متذکر شویم که کیفیت جوش لوله‌های پلی اتیلن به یکدیگر در همه شیوه‌های اتصال آن‌ها، به نوع و تکنولوژی دستگاه جوش، میزان تجربه و مهارت جوشکار و استفاده درست از ماشین آلات بستگی دارد.

۱- جوشکاری لوله پلی اتیلن به روش جوش لب به لب:

به جرات می توان گفت که این روش جوش لوله پلی اتیلن یکی از بهترین روش‌هایی اتصال لوله‌های پلی اتیلن برای مصارف مختلف به یکدیگر است. به همین دلیل استفاده از این روش نسبت به دیگر موارد کاربردی برای این منظور، متداول‌تر می‌باشد.

برای اتصال لوله‌های پلی اتیلن به هم در این روش، تکنسین‌ها به نحوی عمل می‌کنند که ضخامت کامل دیواره لوله با صفحه داغ تا دمای جوشکاری گرم شود. پس از آنکه سطوح مورد نظر برای اتصال به دمای مذاب می‌رسند، به واسطه اعمال فشار در مدت زمان معینی به هم فشرده می‌شوند.‌ به این ترتیب لوله‌های پلی اتیلن به یکدیگر اتصال یافته و فرایند جوشکاری لب به لب کامل شده و به اتمام می‌رسد.

همانطور که گفتیم این نحوه جوشکاری لوله‌های پلی اتیلن در تمامی پروژه‌هایی که از این نوع لوله استفاده می‌شود، بهترین شیوه محسوب می‌گردد. بنابراین دلایلی وجود دارد که سبب شده این گزینه در صنایع مختلف به عنوان بهترین و پرکاربردترین انتخاب شود که این دلایل شامل موارد زیر است.

  • قابل تکرار بودن پارامترهای جوش
  • عدم نشتی در عملیات جوشکاری
  • کم بودن احتمال خطای انسانی
  • مقرون به صرفه‌تر بودن آن
  • بالا بودن سرعت جوشکاری و آسان بودن فرایند جوشکاری در آن
  • داشتن ایمنی بالا نسبت به موارد مشابه
  • داشتن طول عمر بالا و مقاومت در برابر آلودگی‌های محیطی و خوردگی
  • داشتن جوش یک‌پارچه در تمام ضخامت لوله

۲- جوشکاری لوله پلی اتیلن به روش الکتروفیوژن:

در این روش جوشکاری، برای ایجاد گرما جهت اتصال لوله‌های پلی اتیلن به یکدیگر، از کویل‌های حرارتی استفاده می‌شود‌. به نحوی که یک لایه نازک از سطح خارجی لوله پلی اتیلن با اتصال الکتروفیوژن درگیر شده و در نهایت اتصال مورد نظر حاصل می‌گردد.
برعکس روش جوش لب به لب، استفاده از جوشکاری الکتروفیوژن بسیار محدودتر است و فقط در مواردی خاصی کاربرد دارد.

نحوه نصب لوله تک جداره پلی اتیلن

لوله‌های تک جداره پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین انواع لوله پلی اتیلن در صنایع و پروژه‌های مختلف است. مهمترین دلیل مورد توجه قرار گرفتن این نوع لوله قابلیت‌های بالا، استحکام، کیفیت، نحوه نصب آسان و دوام آن می‌باشد.

در ادامه مطلب ما تصمیم داریم در رابطه با نحوه نصب استاندارد لوله پلی اتیلن تک جداره، برای شما صحبت کنیم.

اولین گام برای نصب لوله پلی اتیلن تک جداره، برش آن است. البته این مرحله برای مواردی است که، در فرایند لوله گذاری نیاز به استفاده از لوله‌های کوتاه‌تر از اندازه استاندار آن‌ها در بازار می‌باشد.

فرآیند برش باید به نحوی صورت بگیرد که قسمت برش خورده آن‌ها کاملا سالم و بدون آسیب باشد. بنابراین جهت برش لازم است از ابزار مناسب و استاندارد استفاده نموده و هنگام برش نیز باید به دستورالعمل‌‌هایی که از طرف شرکت‌های سازنده برای برش آن‌ها ارائه شده است دقت کرد.

پس از آنکه لوله پلی اتیلن برش داده می‌شود، باید با استفاده از سوهان قسمت پرش خرده صاف و صیقل گردد. این عمل موجب بهتر جوش خوردن آن به واسطه جوش لب به لب می‌شود.

دومین گام جهت نصب لوله تک جداره پلی اتیلن تمیز کردن لوله و متعلقات آن است. لازم است، قبل از آنکه لوله‌های پلی اتیلن تک جداره به یکدیگر نصب شوند، با استفاده از پارچه مناسب کاملا تمیز و خشک شوند.

پس از تمیز و خشک شدن لوله‌ها نوبت به سومین و همچنین اصلی‌ترین مرحله، که همان نصب و متعلقات آن است می‌رسد.

در این فرایند که باید زیر نظر مهندسان مشاور انجام گیرد، لوله‌های تک جداره پلی اتیلن، در تعداد شاخه متناسب با اندازه مورد نیاز داخل ترانشه نصب می‌شوند. البته قبل قرار گرفتن لوله در داخل ترانشه باید اتصالی های جوشی لب به لب و متعلقات آن متصل شوند.

نحوه نصب لوله پلی اتیلن آبیاری

همانطور که در ابتدای مطالب گفتیم یکی کاربردهای مهم لوله‌های پلی اتیلن، استفاده آن‌ها در پروژه‌های آبرسانی است. برای این منظور باید لوله پلی اتیلن آبرسانی مناسب را انتخاب کرده و با روش‌های استاندارد آن‌ها را به یکدیگر نصب نمود.

همانطور که گفتیم: در لوله کشی پلی اتیلن برای مصارف مختلف، معمولا مراحل نصب و اجرا متفاوت است که جهت استفاده درست، از این ابزار باید روش مناسب نصب برای هر پروژه انتخاب گردد.

لازم به ذکر است که لوله‌های پلی اتیلن مناسب برای آبرسانی، لوله‌ دو جداره یا لوله کاروگیت هست. تولید کنندگان این نوع لوله‌ها که مهمترین انواع لوله پلی اتیلن برای پروژه‌های آبرسانی به شمار می‌روند، را در ابعاد و اندازه‌های مختلف به بازار عرضه می‌کنند.

جهت نصب لوله‌های پلی اتیلن برای آبرسانی از دو روش سطحی و زیر زمینی می‌توان استفاده کرد. نصب سطحی لوله‌های پلی اتیلن در آبرسانی، بسیار محدودتر از روش زیر زمینی است. زیرا در پروژه‌های آبرسانی که در محدوده وسیع شهری و روستای انجام می‌شود روش سطحی چندان مناسب نبوده و باید از روش زیر زمینی استفاده کرد.

برای نصب لوله‌های پلی اتیلن در زیر زمین، ابتدا باید کانال‌هایی به منظور ایجاد بستر مناسب جهت قرار گیری لوله‌ها حفر شود. سپس مطابق با استانداردهای لازم روی لوله‌ها باید پوشانده شود.

لازم به ذکر است که در لوله کشی پلی اتیلن به منظور آبرسانی به روش زیرزمینی، موارد مختلفی نظیر مکانیک خاک، عمق ترانشه، موقعیت جغرافیایی زمین، ابعاد لوله و غیره دخیل بوده و باید به صورت کاملا مهندسی شده در این عملیات لحاظ شوند.
بطور کلی مراحل نصب لوله پلی اتیلن در آبرسانی به شرح زیر می‌باشد.

  • حفر کانال
  • شن دانه بندی کردن کف
  • اگر لوله پلی اتیلن از انواع بزرگ باشد، یک پایه داخل کانال قرار داد
  • به منظور ثابت نگه داشتن لوله، آن را بر روی پایه در داخل ترانشه قرار داد
  • پس از اطمینان استقرار لوله‌ها در جای خود، پایه‌ها را درآورد
  • با استفاده از خاک مناسب روی لوله‌های پلی اتیلن پوشانده شود.

در روش نصب سطحی لوله‌های پلی اتیلن برای آبرسانی، ابتدا باید سطح آن‌ها را تمیز کرده و پس از برش و یا جوش برای درست کردن ابعاد مناسب، ترانشه‌هایی متناسب با قطر لوله حفر کرده و سپس لوله‌ها را در آن قرار داده و اطراف آن‌ها را با مواد دانه بندی شده پر کرد. پس طی نمودن مراحل ذکر شده باید با استفاده از تست هیدرواستاتیک لوله مورد آزمایش قرار بگیرد تا در صورت داشتن نشتی، عیب و ایراد آن رفع شود.

نحوه نصب اتصالات پیچی پلی اتیلن

یکی از قابلیت‌های لوله‌های پلی اتیلن این است که علاوه بر اتصالات جوشی به وسیله اتصالات پیچی نیز قابل نصب به یکدیگر هستند. اتصال نمودن لوله‌های پلی اتیلن به روش پیچی به یکدیگر این امکان را به آن‌ها می‌دهد که بتوان تا چندین مرتبه از آن‌ها استفاده کرد.

مراحل اتصالات پیچی لوله‌های پلی اتیلن به شرح زیر می باشد.

  • صاف و بدون پلیسه نمودن سر لوله پلی اتیلن به وسیله سوهان
  • باز کردن قطعات پیچی از یکدیگر و قرار دادن آن‌ها به همان ترتیبی که باز شده‌اند بر روی لوله پلی اتیلن
  • قرار دادن لوله به داخل بدنه اتصال
  • اعمال فشار با حرکات جانبی، به منظور قرار دادن لبه نگه‌دارنده قطعات پیچی در داخل بدنه لوله
  • هدایت کردن اسپلیت رینگ به سمت جلو تا چسبیدن بوشینگ به لوله
  • پیچاندن سر پیچ و محکم کردن آن بر روی بدنه لوله.

نحوه اجرای لوله کشی پلی اتیلن گازی

نحوه اجرای لوله کشی پلی اتیلن گازی نیز طبق استانداردهای تعریف شده جهانی روش خاص خود را دارد.

لوله پلی اتیلن گاز باید به وسیله اتصالات جوشی به هم نصب شده و در پروژه‌های مختلف گاز کشی مورد استفاده قرار بگیرد.

برای اتصال و اجرای لوله پلی اتیلن گاز بهترین روش، همان روش جوش لب به لب است. به طور کلی برای محوطه‌هایی که لوله مورد استفاده برای گاز کشی در مسیر رفت آمد وسایل نقلیه قرار دارد باید لوله کشی به روش زیر زمینی صورت بگیرد.

قبل از شروع هر عملیاتی برای این منظور ابتدا باید تمام ابراز و تجهیزات مورد نیاز فراهم شود سپس مطابق با نقشه‌های اجرایی که به واسطه مهندسان طراحی شده است عملیات را شروع کرد.

سپس برای اجرای پروژه باید تمامی مواردی که در مبحث اتصالات جوشی لوله‌های پلی اتیلن مطرح نمودیم نیز برای این مرحله انجام گردد.

نتیجه گیری

لوله کشی پلی اتیلن یکی از عملیات‌های مهم، آبرسانی، گازکشی، لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان و غیره بوده و امروزه جزو پروژه‌ها بزرگ عمرانی و آبادانی

محسوب می‌شود. انواع و اقسام لوله‌های پلی اتیلن یکی از بهترین جایگزین لوله‌های فلزی هستند که استفاده از آن‌ها طی چند سال اخیر بسیار گسترده شده و روز به روز نیز گسترده‌تر می‌شود.

مناسب بودن قیمت لوله پلی اتیلن پلی نسبت به لوله‌های فلزی، در کنار دیگر مزایای آن‌ها از مهمترین دلایل مورد توجه قرار گرفتن آن‌ها در پروژه‌های مختلف است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا