لیست قیمت بنکن

این لیست قیمت مربوط به بهار 1402 است

با پیوستن به کانال ما، نخستین نفری باشید که لیست قیمت به روز شده محصولات را دریافت می‌کنید.

لوله‌ها پرمصرف‌ترین ابزار در سیستم پایپینگ هستند. پس از لوله‌ها، اتصالات در رده دوم قرار دارند و در زمینه‌های مختلف زیادی به کار برده می‌شوند. لوله و اتصالات مانیسمان بنکن با استفاده از روش butt weld به یکدیگر متصل می‌شوند. شرکت بنکن در سال 1951 در شهر توکیو ژاپن راه اندازی شده و اقدام به تولید اتصالات جوشی و مانیسمان کرد. تا به امروز نیز در تولید این محصولات به موفقیت‌های زیادی دست یافته و محصولات و اتصالات این شرکت، به عنوان یک برند شناخته شده در جهان به کار برده می‌شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا به معرفی و توضیح جامع و کامل اتصالات مانیسمان بنکن و مسائل پیرامون آن بپردازیم.

از این اتصالات، جهت هدایت کردن جریان به سمت و سوی مقصد مورد نظر نیز استفاده می‌شود. از معروف ترین محصولات اتصالات بنکن، اتصالات مانیسمان است. اولین مولفه در انتخاب اتصالات مانیسمان بنکن، میزان فشار و دمای سیالات است. به این ترتیب که اگر فشار و دمای سیال بالا باشد، امکان استفاده از اتصالات درزدار وجود ندارد و باید از اتصالات مانیسمان استفاده شود. همان طور که به آن اشاره شد، بهترین و معروف‌ترین اتصالات مانیسمانی که در حال حاضر در ایران موجود است، محصولات برند بنکن (BENKAN) است. بر خلاف اتصالات درزدار، اتصالات مانیسمان بنکن دارای درز جوش بوده و به همین دلیل مناسب به کارگیری در سیستم‌هایی با دما و فشار کاری زیاد هستند. به همین دلیل است که قیمت اتصالات جوشی بنکن در مقایسه با قیمت اتصالات جوشی درزدار بیشتر است.

معرفی اتصالات مانیسمان بنکن

معرفی اتصالات مانیسمان بنکن

اتصالات مانیسمان به اتصالات فولادی و فلزی گفته می‌شود که در پروسه ساخت و تولید آن هیچ درز جوشی ایجاد نشده است و به همین دلیل از استحکام فشاری و دمایی زیادی برخوردار می‌باشد.

یکی از قابلیت‌های مثبت این لوله‌ها عدم وجود هرگونه درز در روی بدنه آن‌ها است. این ویژگی در انتقال سیالات بسیار کمک‌کننده و کاربردی و همچنین مهم است. به این دلیل که به دلیل وجود نداشتن درز در این لوله‌ها، انتقال سیالات با مشکلات بسیار کم‌تری مواجه خواهد بود. معروف ترین و برترین اتصالات مانیسمان موجود در ایران اتصالات مانیسمان بنکن است. اتصالات بنکن، اتصالاتی هستند که از آلیاژ کربن استیل ساخته شده و محصول یک برند تجاری معروف ژاپنی هستند. اتصالات مانیسمان بنکن میبایست از جنبه متریال و جنس و میزان تحمل فشار و دما، با لوله‌ها متناسب باشند. اتصالات به لوله‌ها با استفاده از سه روش رزوه ایی یا Thread، ساکتی یا Socket Weld و جوشی یا Butt Weld انجام می‌شود. اتصالات مانیسمان شرکت بنکن، در ضخامت های رده 20، 40، 60، 80، 160، XXS تولید و دسته‌بندی می‌شوند. اتصالات مانیسمان بنکن در انواع مختلفی تولید می‌شوند که عبارتند از: اتصالات زانویی و سه راهی بنکن، جهت تغییر دادن جهت جریان، اتصالات سه راهی بنکن برای انشعاب گرفتن، اتصالات تبدیل بنکن، برای تغییر سایز، اتصالات کپ بنکن، جهت مسدود کردن مسیر و اتصالات بوشن بنکن، برای ادامه دادن مسیر لوله.

استاندارد آلیاژی مانیسمان بنکن

اتصالات مانیسمان بنکن نیز از نظر استاندارد آلیاژی، از جنس کربن استیل بوده و استاندارد آلیاژی آن نیز ASTM A234 WPB است.

استاندارد ابعادی اتصالات بنکن

استاندارد ابعادی اتصالات بنکن

اتصالات مانیسمان بنکن در ابعاد و ضخامت‌های مختلف و با توجه به نیازهای یک پروژه‌ موجود هستند. این اتصالات در ابعاد و سایزهای 2/1 تا 24 اینچ و رده‌های ضخامت‌ 40، 80، 160، SGP و STD تولید می‌شوند. استاندارد ابعادی اتصالات بنکن، مطابق استاندارد ASME B16.9 است که با مراجعه به این استاندارد امکان اطلاع از تمامی اطلاعات ابعادی و هندسی اتصالات بنکن وجود دارد.

روش ساخت اتصالات جوشی مانیسمان بنکن

همان طور که گفته شد، اتصالات بنکن به شیوه مانیسمان و بدون وجود هر گونه درز جوشی در بدنه این اتصالات تولید می‌شوند. به عبارت بهتر، اتصالات مانیسمان بنکن به صورت کاملا مستقیم از لوله‌های مانیسمان ساخته می‌شوند. برای مثال، جهت ساخت اتصالات بنکن رده ۴۰ باید از لوله مانیسمان رده ۴۰ استفاده شود. روش ساخت اتصالات مانیسمان متفاوت از اتصالات جوشی درزدار است. چرا که در روش تولید آن‌ها از درز جوش استفاده می‌شود و از نظر حد تحمل فشاری و دمایی پایین تر از اتصالات مانیسمان می باشد. اتصالات مانیسمان بنکن به علت قابلیت تحمل فشار و دمای بالا، برای به کارگیری در سیستم‌های نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین در سیستم‌های بخار با دما و فشار بالا مناسب هستند.

آرایش لبه اتصالات مانیسمان بنکن

اتصالات مختلف در ادامه روند لوله‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از این اتصالات لوله و اتصالات مانیسمان بنکن هستند که از بهترین و معتبرترین اتصالات موجود حال حاضر بوده و مطابق با آلیاژ، نوع اتصال و نوع آرایش لبه‌های آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. آرایش لبه اتصالات بنکن به دلیل این که هیچ درز و جوشی در آن ها وجود ندارد، با استفاده از گرما و فشار، به اشکال مورد نیاز مختلفی تبدیل می‌شوند. آرایش سر و لبه‌ی اتصالات بنکن به شکل beveled یا plain تولید می‌شود. مشخصات فنی اتصالات بنکن، شامل مشخصات سایز و جنس و شسوه تولید است که جنس این اتصالات از فولاد با گرید A234 WPB بوده و روش تولید آن‌ها نیز بدون درز می‌باشد.

 

اتصالات مانیسمان بنکن در چه مواردی استفاده می شود؟

اتصالات مانیسمان بنکن را می‌توان از جمله پرمصرف ترین و پرکاربرد‌ترین نوع اتصالات معرفی کرد. پرکاربردترین این اتصالات، اتصالات جوشی SGP و اتصالات جوشی رده 40 هستند که بالاترین کاربرد را در صنعت ایران داشته و در حوزه‌هایی که فشار و دما در آن‌ها بالا است بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال حوزه‌هایی مانند، سیستم‌های آتش نشانی و سیستم‌های لوله کشی. جهت منتقل کردن هر گونه سیال با فشار و دمای مختلف نیز از لوله‌های مانیسمان بنکن استفاده می‌شود. به این دلیل که این لوله‌ها به علت کیفیت و مقاومت بالایی که دارند اغلب مناسب این کار بوده و در شرایط مختلفی اولویت با این اتصالات می‌باشد. اتصالات مانیسمان نسبت به سایر اتصالات مانند، اتصالات درزدار و اتصالات سیاه دنده ای، پرکاربرد‌تر بوده و کیفیت و مقاومت بالاتری را دارا می‌باشند. به همین علت است که در صنایع و حوزه‌های مختلف متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله صنایعی که از این نوع اتصالات به کار برده می‌شوند، می‌توان به انواع سیستم‌ها و شبکه‌های انتقال سیالات اشاره کرد. چرا که به دلیل ساختار محکم و استقامت بالایی که دارند، می‌توانند سیالات مختلف در دما و فشار مختلف را متحمل شوند. کاربرد دیگری از اتصالات مانیسمان بنکن که می‌توان به آن اشاره کرد، اشغال فضای کم‌تر نسبت به سایر اتصالات است که این ویژگی می‌تواند یک امر بسیار مهم و کاربردی به حساب آید. به این دلیل که امکان استفاده از این اتصالات در فضاهای بسیار کم نیز وجود دارد. ضخامت‌ها و رده های مختلف و متنوع این اتصالات دیگر ویژگی آن‌ها است که موجب کاربردی‌تر شدن آن‌ها شده است. چرا که مطابق با نیاز می‌توان در موارد مختلف از ضخامت‌های مختلف و گوناگون استفاده کرد.

روش ساخت اتصالات جوشی مانیسمان بنکن

ضخامت موجود اتصالات بنکن

همان طور که اشاره شد، اتصالات بنکن در ضخامت‌های مختلفی وجود دارند. اتصالات مانیسمان بنکن از ابعاد ۱/۲ تا ابعاد ۸۸ اینچ و همچنین با ضخامت‌های مختلف از رده ۲۰ تا ۱۶۰ تولید و عرضه می‌شوند.

اتصالات جوشی بنکن

به طور کلی، اتصالات جوشی به اتصالاتی گفته می‌شود که امکان جوش به انواع لوله‌ها را دارند. ویژگی مهم این اتصالات، تغییر دادن مسیر جریان یک سیال به شاخه‌های دیگر است. اتصالات جوشی بنکن در مواردی مانند لوله کشی خطوط منتقل کردن سیالات، میعانات و بخارات، در سیستم‌های لوله کشی تاسیسات ساختمان، راه اندازی سیستم‌های اطفاء حریق آتش نشانی، سیستم‌های لوله‌کشی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، موتورخانه‌ها و همچنین سیستم‌های نیروگاهی به کار برده می‌شوند. اتصالات جوشی بنکن، در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که عبارتند از:

اتصالات زانویی جوشی بنکن

اتصالات زانویی جوشی بنکن جهت منحرف کردن مسیر در سه زاویه مختلف 45، 90، 180 درجه ای با دو شعاع کوتاه و بلند و منطبق بر استاندارد ASME B16.9 در ضخامت‌های متنوع تولید می‌شوند. زانویی جوشی بنکن، ابعاد استانداردی شامل شعاع بیرونی، شعاع داخلی، قطر و ضخامت را دارا می‌باشد که به شیوه بدون درز با نوع اتصال جوشی برای لوله‌های فولادی تولید می‌شوند.

اتصالات سه راه جوشی بنکن

اتصالات سه راه جوشی بنکن، از دیگر مدل‌های اتصالات جوشی بنکن است که جهت انشعاب گیری از خطوط اصلی در دو نوع سه راه مساوی بنکن و سه راهی تبدیل بنکن تولید می‌شوند. در نوع سه راهی مساوی بنکن، ابعاد ورودی و خروجی آن هم اندازه هستند. نوع سه راه تبدیلی بنکن نیز، جهت انشعاب گیری و تغییر دادن سایز لوله برای کاربرد‌های مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتصالات تبدیل جوشی بنکن

اتصالات تبدیل جوشی بنکن، از دیگر اتصالات بنکن هستند که مطابق استاندارد ASME B16.9 بوده و جهت تغییر سایز لوله‌ها در دو نوع تبدیل هم مرکز یا تبدیل مستقیم و تبدیل غیر هم مرکز یا تبدیل کج تولید می‌شوند. نوع تبدیل هم مرکز جهت تغییر سایز مسیر مستقیم استفاده می‌شود و نوع غیر هم مرکز نیز، جهت تغییر دادن سایز و مرکز لوله‌های با جنس فولاد در ضخامت‌های مختلف به کار برده می‌شوند.

اتصالات کپ جوشی بنکن

یکی دیگر از اتصالات جوشی بنکن که جهت مسدود کردن مسیر سیال کپ یا درپوش استفاده می‌شوند، اتصالات کپ جوشی بنکن هستند. این اتصالات، در سایز و رده‌های گوناگونی مطابق با استاندارد ASME B16.9 و با اتصال جوشی در انتهای مسیر لوله کشی‌ها به کار برده می‌شوند.

استاندارد متریال مورد استفاده در اتصالات جوشی بنکن

استاندارد متریالی مورد استفاده در اتصالات جوشی بنکن از نوع کربن استیل است و با استاندارد ASTM A234 WPB منطبق می‌باشد. به طور کلی، اتصالات بنکن در سیستم‌های لوله کشی صنعتی جهت انشعاب گیری، منحرف کردن مسیر، تغییر دادن سایز لوله‌ها یا مسدود کردن آن‌ها و غیره با اتصال جوش به لوله‌ها متصل شده و مطابق با استاندارد ASME B16.9 از جنس فولاد A234 WPB تولید می‌شوند.

مزایای استفاده از اتصالات جوشی بنکن

اتصالات جوشی بنکن دارای مزایای مختلف زیادی هستند که این مزایا منجر به پرکاربرد شدن این اتصالات شده است. برخی از مزایای این اتصالات شامل موارد زیر می‌شود:

به علت یکپارچه بودن ساختار فلز این اتصالات، این اتصالات موجب استحکام بالای سیستم‌های لوله کشی می‌شود. با استفاده از این اتصالات، گزینه‌ها و انتخاب‌های متعددی برای انشعاب گیری وجود داشته و منجر به سهولت در جوشکاری می‌شوند.

این اتصالات هیچ گونه درز جوشی ندارند و به همین دلیل برای سیستم‌هایی با دما و فشار کاری بالا مناسب هستند. اتصالات بنکن ابعاد گسترده‌ای از ۱.۲ تا ۲۴ اینچ را شامل می‌شوند.

زانویی مانیسمان رده 40

همان طور که گفته شد، پرکاربردترین نوع اتصالات بنکن نوع زانویی رده ۴۰ است. این مدل اغلب به عنوان اتصالاتی که قابلیت جوشکاری در خطوط لوله‌ی با فشار بالا را دارند معرفی می‌شوند. لوله‌های مانیسمان در رده‌های مختلفی تولید می‌شوند و نوع زانویی رده ۴۰ آن براساس جهت جریان خطوط لوله، می‌تواند به صورت زانویی ۴۵ درجه، زانویی ۹۰ درجه و زانویی ۱۸۰ درجه تولید شود. اتصالات مانیسمان بنکن رده ۴۰ از پرکاربردترین اتصالات در تاسیسات و سیستم‌های موتورخانه هستند که از آن‌ها در سیسم‌های نفت و گاز نیز به کار برده می‌شود.

نحوه تقسیم بندی زانویی مانیسمان رده 40 butt weld elbow

اتصالات بنکن به روش مانیسمان و بدون هیچ گونه درز جوشی بر روی بدنه تولید می‌شوند. این اتصالات، به صورت مستقیم از لوله مانیسمان ساخته می‌شوند. اتصالات مانیسمان رده ۴۰، جهت استفاده در سیستم‌‌های نفت و گاز به کار برده می‌شوند. شایان‌ توجه است که اتصالات مانیسمان بنکن رده ۴۰، تنها در اتصالات جوشی SGP دیده می‌شوند و در تجهیزات تولیدی رده بالاتر، حتماً باید از لوله مانیسمان استفاده شود. قابل ذکر است که اگر فشار کاری سیستم مورد توجه قرار گیرد و به طور اختصاصی برای اتصالات مانیسمان بنکن طراحی شده باشد، گزارشی مبتنی بر هرگونه خرابی و نقص در سیستم‌های پایپینگ دریافت نمی‌شود، زیرا اتصالات مانیسمان بنکن که به صورت وارداتی در تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، کیفیت بالاتری دارند.

کلاسه بندی زانویی رده 40 بنکن بر اساس زاویه

نکته‌ای که در رابطه با اتصالات مانیسمان بنکن اهمیت زیادی دارد و اغلب در وب سایت‌های فروشگاهی آنلاین و موارد مشابه به آن توجه نمی‌شود، کلاسه بندی اتصالات مانیسمان بنکن رده ۴۰ بر اساس زاویه است. برخی از نوع اتصالات مانیسمان بنکن دارای درز مخفی است. در فرایند تولید لوله‌های درزدار در مراحل آخر تولید لوله‌ها، پلیسه حاصل از محل جوشکاری لوله درزدار، از روی لوله توسط ابزارهای مخصوص برداشته می‌شود و لوله نهایی تولید شده، به اصطلاح لوله درز مخفی نامیده می‌شود.

شرکت سداب تولید کننده اتصالات مانیسمان بنکن

شرکت سداب یکی از شرکت‌هایی است که در حوزه تولید و عرضه لوله و اتصالات مختلف مشغول به فعالیت است و لوله و اتصالات مختلفی را با کیفیت بسیار بالا تولید و روانه بازار می‌کند. همچنین این بازرگانی نمایندگی شرکت‌های خارجی مختلفی را نیز بر عهده دارد. یکی از این برند‌ها، برند بنکن ژاپنی است که از معتبرترین و بهترین کمپانی‌های حال حاضر در زمینه تولید لوله و اتصالات می‌باشد. شرکت سداب با در اختیار داشتن نمایندگی این برند، اقدام به تولید اتصالات مانیسمان بنکن کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و بازدید از محصولات، می‌توانید به سایت بازرگانی سداب مراجعه کرده و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول

کاربرد اتصالات مانیسمان بنکن چیست؟

اتصالات مانیسمان بنکن دارای رده‌های مختلفی هستند که هر یک از این رده‌ها کاربرد‌های مختلفی را شامل می‌شوند. برای نمونه، اتصالات مانیسمان بنکن رده ۴۰ از پرکاربردترین اتصالات در تاسیسات و سیستم‌های موتورخانه هستند که از آن‌ها در سیسم‌های نفت و گاز نیز به کار برده می‌شود. اتصالات بنکن با رده‌های بالاتر مانند رده ۸۰ و ۱۶۰ نیز در سیستم‌هایی که فشار و دمای بالا دارند به کار بردا می‌شوند. اغلب استفاده از این رده‌ها در پروژه‌های صنعتی و سیستم موتورخانه‌ها می‌باشد. به طور کلی این نوع اتصالات به علت دارا بودن قابلیت تحمل فشار و دمای بالا، برای استفاده در سیستم‌های نفت و گاز و پتروشیمی مناسب بوده و همچنین برای استفاده در سیستم‌های بخار با دما و فشار زیاد نیز مناسب هستند.

انواع مختلف اتصالات بنکن کدام‌ها هستند؟

اتصالات بنکن شامل انواع مختلفی هستند که هر یک از این اتصالات، وظایف مخصوص به خود را دارا می‌باشند. اتصالات زانویی و سه راهی بنکن، جهت تغییر دادن جهت جریان، اتصالات سه راهی بنکن برای انشعاب گرفتن، اتصالات تبدیل بنکن، برای تغییر سایز، اتصالات کپ بنکن، جهت مسدود کردن مسیر و اتصالات بوشن بنکن، برای ادامه دادن مسیر لوله.

انواع ضخامت موجود اتصالات بنکن شامل چه مواردی است؟

اتصالات مانیسمان بنکن در ضخامت‌های مختلفی وجود دارند که به شرح زیر می‌باشد:

اتصالات مانیسمان بنکن رده 40 ، اتصالات مانیسمان بنکن رده 80،اتصالات مانیسمان بنکن رده SGP، اتصالات مانیسمان بنکن رده STD و اتصالات مانیسمان بنکن رده 160.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا