سه راهی فلنجدار

یکی از محصولاتی که برای اتصال لوله به کار می‌رود، سه راهی فلنجدار است. سه راهی‌ها برای ایجاد انشعاب یا یکی کردن مسیر‌های مختلف لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. سه راهی فلنجدار، به دلیل ماهیت و ویژگی‌هایی که دارد، در بسیاری از صنایع، مانند آب و فاضلاب و… برای اتصال خط لوله‎های مختلف به کار می‌رود.
در ادامه، به بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای این محصول می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

اتصالات فلنجدار

اتصالات فلنجدار

فلنج یک برآمدگی، لبه یا حاشیه بیرون زده‌ی خارجی یا داخلی است که برای افزایش استحکام اتصالات لوله‌ها و همچنین برای اتصال یا انتقال آسان نیروی تماس با جسم دیگر یا برای تثبیت و هدایت جریان درون لوله‌ها، عمل می‌کند. اصطلاح “فلنجدار” برای اتصالات و لوله‌هایی به کار می‌رود که در هر ورودی خود، به یک فلنج متصل شده‌اند و توسط پیچ و مهره، به اتصالات و لوله‌های دیگر وصل می‌شوند. برای آب‌بندی اتصالات فلنجدار، از واشر‌های مخصوص استفاده می‌شود.

اگر چه، بسیاری از اتصالات لوله‎کشی فلنجدار در بین عموم افراد، خود به عنوان یک فلنج شناخته می‌شوند، اما فلنج تنها بخشی از آن‌ها است.

اتصالات جوشی، نوعی از اتصالات هستند که با استفاده از دستگاه جوش متصل می‌شوند و پس از انجام جوش، باز کردن آن‎ها، تنها با برش انجام می‌شود. همچنین، احتمال نشت از این اتصالات نیز بسیار بالا می‌باشد. برای حل این مشکلات، اتصالات فلنجدار ارائه شدند.

از آنجایی که اتصالات فلنجدار برخلاف سیستم‌های انتقال مایع رزوه‌ای وقت‎گیر، با پیچ و مهره به یکدیگر وصل می‌شوند، به شما این امکان را می‌دهند که در عرض چند ثانیه، اتصالات را جایگزین یا بازرسی کنید. استفاده آسان، بدون احتیاج به دستگاه جوش، بدون احتمال رزوه‎کشی، بدون درزگیری لوله و بدون نیاز به زمان تعمیر زیاد، از ویژگی‌های اتصالات فلنجدار است.

جنس اتصالات فلنجداری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسته به نوع و کاربرد لوله‌ها متفاوت است. این مورد برای اتصالات دیگر نیز صدق می کند. به طور مثال، برای اتصال لوله‌های پلی اتیلن، باید از اتصالات پلی اتیلن که برای این منظور طراحی و ساخته شده‌اند، استفاده شود.

سه راهی فلنجدار چیست؟

سه راهی فلنجدار چیست؟

ابزار‌ها و روش‌های زیادی برای اتصال لوله‌های مختلف با توجه به کاربردشان، وجود دارد. به طور مثال، اتصالات upvc نوعی از اتصالات هستند که معمولا در صنعت آب و فاضلاب، برای انتقال مایع و آب آشامیدنی به کار می‌روند. اتصالات پی وی سی نیز تنها مختص لوله‌های PVC فشار ضعیف هستند و در انواع و اشکال مختلفی مانند دوراهی، سه راهی و چهارراهی و… موجود می‌باشند.

سه راهی فلنجدار همانطور که از نام آن پیداست، دارای سه انشعاب اصلی است که در انتهای هر انشعاب، یک فلنج جوش شده است. این انشعاب‌ها، معمولا نسبت به همدیگر، قائم هستند. از اتصالات فلنجدار، معمولا برای اتصال لوله‌های فشار قوی که نیازمند بازبینی منظم و تغییر جریان سیالات هستند، استفاده می‌شود. سه راهی‌های فلنجدار، معمولا از جنس چدن، آهن و فولاد ساخته می‌شوند و یکی از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین اتصالات فلنجدار محسوب می‌شوند.

این سه راهی‌ها، مطابق با استاندارد بین المللی EN 545 ساخته می‌شوند و اندازه فلنج به کار رفته در آن‌ها، با مطابق با استاندارد EN 1092-2 | PN16 می‌باشد. سه راهی‌های فلنجدار، می‌توانند فشار کاری تا MOP (PN) 16 را تحمل نمایند. همچنین، اندازه و ابعاد این سه راهی‌ها، بسته به نوع کاربرد و فشار لوله، متفاوت است.

مزایا و کاربردهای سه راهی فلنجدار

مزایا و کاربردهای سه راهی فلنجدار

در برخی موارد، تنها راه برای اتصال امن و کاربردی لوله‌ها، استفاده از سه راهی‌های فلنجدار است، مخصوصا اگر قرار باشد لوله‌های فشار قوی در صنایع حساسی مانند پتروشیمی یا آب و فاضلاب را به یکدیگر متصل کنند.

گاهی اوقات، سه راهی‌های فلنجدار، مزایایی برای سیستم لوله‎کشی فراهم می‌کنند که انواع اتصالات هیدرولیک سنتی آن را ندارند. به عنوان مثال، در کارهای با ابعاد بزرگ، سه راهی‌ها می‌توانند به راحتی به لوله (لوله یا شیلنگ) و درگاه‌های اجزاء مختلف متصل شوند و مسیر‌های مختلف را به یکدیگر متصل کنند. در این موارد، اتصالات یا آداپتورهای رزوه‌ای کاربرد و توانایی‌های محدود‎تری دارند.

مهمتر از همه، در بسیاری از کاربردهای خدماتی که در تجهیزات ساخت و ساز سیار وجود دارد، استفاده از سه راهی‌های فلنجدار، بهترین گزینه است. برخی از مهم‌ترین کاربرد‌ها و مزایای این محصول پرکاربرد عبارتند از:

  • در بسیاری از صنایع نظیر کشاورزی، پتروشیمی، آب و فاضلاب، انتقال سیالات و… به کار می‌روند.
  • مهر و موم آن‎ها سریع و آسان است.
  • از نظر ماهیت اتصال، همه‎کاره هستند.
  • در صورت نیاز، می‌توان یکی از مسیر‌ها را با یک بست مناسب، مسدود کرد.
  • محدودیت‌های فضا را کاهش می‌دهند.
  • درجه فشار بالا و دمای تا 70 درجه فارنهایت را تحمل می‌کنند.
  • در برابر خوردگی مقاوم هستند.
  • سهولت مونتاژ در فضاهای تنگ که ممکن است آچارها با تراشه هیدرولیکی نتوانند در آنجا خوب عمل کنند. به عبارت دیگر، طراحی مجدد و افزودن قطعات به سیستم انتقال مایع با استفاده از آن‎‎ها آسان است. در این شرایط، سه راهی‌های فلنجدار، با یک گشتاور متوسط، راحت‌تر ​​مونتاژ می‌شوند.
  • دسترسی آسان به مناطقی که انعطاف‌پذیری ندارند. همچنین، نیاز به آداپتور در لوله یا خط شلنگ را از بین می‌برند.
  • تضمین اتصال شلنگ و لوله‌هایی که ضربه، لرزش، فشار یا نوسانات بالا را تحمل می‌کنند.
  • نگهداری آسان.
  • کاهش احتمال شل شدن قطعات در کاربردهای سخت هیدرولیکی.

همانطور که متوجه شده‌اید، با استفاده از سه راهی‌های فلنجدار، نه تنها تعداد اتصالات به کار رفته و فضای مصرفی، بلکه در وقت و هزینه نیز می‌توان صرفه جویی نمود. می‌توانید در کمترین زمان ممکن، پیچ و مهره‌ها را باز کنید و آن‌ها را بازبینی و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض نمایید.

سه راهی‌های فلنجدار در مقایسه با اتصالات هیدرولیک استاندارد، در زمانی که توزیع بار مناسب در اطراف سر فلنج وجود دارد، احتمال شل شدن بسیار کمتری دارند. همچنین، به دلیل مقاومت و جنسشان، در برابر زنگ‎زدگی و خوردگی مقاوم هستند و می‌توان بدون نگرانی بابت تغییر ماهیت سیالاتی مانند آب، آن‌ها را در عملیات لوله‎کشی، استفاده نمود.

عوامل موثر بر قیمت سه راهی فلنجدار

عوامل موثر بر قیمت سه راهی فلنجدار

به طور کلی، هزینه اتصالات سه راهی فلنجدار، نسبت به انواع دیگر اتصالات، نسبتا کمتر است. از آن جایی که عمر و دوام این محصولات بالا می‌باشد، خرید آن‌ها نوعی سرمایه‎گذاری محسوب شده و از صرف هزینه‌های اضافی در آینده، جلوگیری می‌کند.
عواملی که بر روی قسمت سه راهی‌های فلنجدار تاثیر می‌گذارند عبارتند از:

  • کارخانه سازنده (برند محصول)؛
  • جنس و مواد به کار رفته در سه راهی؛
  • کیفیت و دوام محصول؛
  • ابعاد و اندازه‌ها؛
  • موارد استفاده (کشاورزی، آب و فاضلاب، پتروشیمی و…)؛
  • نوع پوشش (به طور مثال پوشش قیر‎اندود برای لوله‎کشی در کشتیرانی و…)؛
  • فشار و دمای قابل تحمل.

خرید سه راهی فلنجدار از بازرگانی سداب

خرید سه راهی فلنجدار از بازرگانی سداب

در صورت تمایل، می‌توانید بهترین و با کیفیت‌ترین سه راهی‌های فلنجدار را با نازل‌ترین قیمت، از بازرگانی سداب خریداری نمایید. ما با دارا بودن نمایندگی فروش محصولات خارجی و داخلی، سعی بر این داشته‌ایم تا تمام نیاز‌های مشتریان را با بهترین خدمات ممکن، رفع نماییم.

جهت استعلام موجودی و آگاهی از قیمت روز سه راهی فلنجدار، می‌توانید با استفاده از اطلاعات تماس درج شده در صفحه تماس با ما، با کارشناسان و فروشندگان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا