انواع لوله های مناسب کشاورزی

برای اینکه انواع لوله های مناسب کشاورزی را بشناسید در ادامه همراه ما باشید. در گذشته برای اینکه آب از چاه به بخش های مختلف زمین منتقل شود کشاورزان مسیرهایی را اطراف زمین کشاورزی به وجود می آوردند. از آنجایی که این روش با مشکلات بسیار زیادی همراه بود، که یکی از مهم ترین آن ها هدر رفت آب به حساب می آمد به همین دلیل کشاورزان از لوله برای این موضوع استفاده کردند.

به صورت میانگین در تمام کشورهای دنیا، محصولات کشاورزی نزدیک به 16 درصد از تولیدات ناخالص داخلی را تشکیل می دهند. برای کمک به عملکرد صحیح و تسریع فعالیت ها در صنعت کشاورزی، بخش زیادی از زیرساخت ها و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند.

کشاورزان، از انواع لوله های مناسب کشاورزی برای کارکردها و زمین های مختلف مانند لوله پلی اتیلن، لوله های ستونی، لوله پلیکا، لوله های پوشش چاه، HDPE، لوله مکش و لوله های الاستومری استفاده می کنند. از آنجایی که میزان استفاده از لوله های پلی اتیلن و لوله پلیکا در مقایسه با دیگر لوله ها در بخش کشاورزی بیشتر است به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

دیدن لیست قیمت اتصالات آبیاری قطره ای

اهمیت استفاده از لوله برای آبیاری

با توجه به آمار جهانی در خصوص زمین های کشاورزی، تقریباً بیش از 80 درصد از زمین های کشاورزی به منابع آبی دور از زمین کشاورزی وابسته هستند. بیشتر این زمین های کشاورزی به بادهای موسمی بسیار غیرقابل اعتماد وابسته اند تا با کمک باد، جریان آب را به سمت زمین کشاورزی تغییر دهند.

همان طور که می دانید هر نوع گیاهی در دوره خاصی از چرخه رشد به میزان به خصوصی آب نیاز دارد و باران به تنهایی نمی تواند نیاز گیاهان را برآورده کند. از طرفی محصولات کشاورزی در فصل های مختلفی از سال کاشته می شوند؛ بنابراین هر محصولی در فصل های مختلف به اندازه نیازش تغذیه نخواهد شد.

در این مواقع است که یک سیستم آبیاری خوب که به اتصال منابع آب و مزرعه کمک می کند برای عملکرد فوق العاده باید وجود داشته باشد. با توجه به همین مسئله شناخت لوله و استفاده درست از انواع لوله با توجه به عوامل و شرایط مختلف اهمیت زیادی دارد.

انواع لوله های مناسب کشاورزی
انواع لوله های مناسب کشاورزی

انواع لوله های مناسب کشاورزی

با توجه به مواردی که گفتیم باید بدانید که اهمیت استفاده از لوله در کشاورزی چقدر زیاد و مورد توجه است. از آنجایی که کشاورزان به صورت منظم از لوله های کشاورزی برای بسیاری از عملکردها استفاده می کنند کسب اطلاعات در خصوص انواع لوله های مناسب کشاورزی حائز اهمیت است.

باید بدانید که با وجود اینکه انتقال آب از منبع آب به زمین کشاورزی اهمیت زیادی دارد؛ اما از لوله ها برای موارد دیگری مانند، سیستم آبیاری قطره ای، کود دهی، سم پاشی در مزرعه، پوشش چاه، حذف لجن، دمیدن پوسته و انتقال دانه نیز استفاده می شود.

البته برای هر یک از این موارد به انواع خاصی از لوله ها نیاز است که ما در این مقاله فقط به لوله هایی که برای آبیاری مناسب هستند می پردازیم. در ادامه درباره لوله پلی اتیلن و لوله پلیکا دو نوع از بهترین لوله های مخصوص آبیاری کشاورزی خواهیم گفت.

دیدن لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای

تاریخچه لوله پلی اتیلن

پلی اتیلن در نوامبر سال 1953 توسط پروفسور کارل زیگلر و همکارانش در شرایط و فشار و دمای پایین تولید شد. از پلی اتیلن در ابتدا به عنوان پوشش کابل های زیر آب در طول جنگ جهانی دوم استفاده می شده است.

توجه داشته باشید که فناوری پلی اتیلن با چگالی بالا که امروزه در پلی پایپ مورد استفاده قرار می گیرد، در سال 1951 وارد بازار شد. پلی پایپ از دهه 1950 در استرالیا تولید می شد و به عنوان یک لوله با قطر کوچک برای انواع پروژه های روستایی و آبیاری مورد استفاده قرار گرفت.

مزایای لوله پلی اتیلن در کشاورزی

قابلیت خم شدن و انعطاف پذیری: این قابلیت باعث می شود تا کشاورزان به راحتی بتوانند لوله ها را با توجه به نیاز خود به حالت های مختلفی در بیاورند.

مقاومت پلی اتیلن: HDPE یک ماده سبک وزن به حساب می آید که مقاومت شیمیایی فوق العاده ای ارائه می دهد. پلی پایپ قابلیت جوش خوردن بدون شکستگی و نشتی دارد و به همین دلیل برای اتصال پلی اتیلن به چسب یا اتصالات پلاستیکی نیازی نیست. از طرفی باید بدانید که پلی اتیلن در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاومت بسیار بالایی از خود نشان داده است به همین دلیل حتی برای آب و هوای گرم استرالیا، به ویژه در مناطق دورافتاده و خشک نیز به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت لوله پلی اتیلن: قیمت لوله پلی اتیلن ثابت نیست و به خصوص در کشور ایران با توجه به عوامل مختلف در حوزه مالی تغییر می کند. برای کسب اطلاعات در خصوص قیمت لوله پلی اتیلن می توانید به سایت سداب مراجعه کنید.

مزایای استفاده از لوله پلیکا در کشاورزی

لوله پلیکا در واقع همان لوله یو پی وی سی است. از آنجایی که اولین تولید کننده این نوع لوله ها پلیکا نام داشت به همین دلیل در کشور ایران از نام لوله پلیکا استفاده می شود. این لوله خاکستری رنگ تمامی خواص لوله  U-PVCرا دارد به همین دلیل در سیستم‌های آبی، خطوط فاضلاب زیرزمینی و سیم‌کشی کاربرد بسیار زیادی دارد. از جمله دیگر مزایای لوله پلیکا برای استفاده در کشاورزی:

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت شیمیایی تا 140 درجه فارنهایت
  • سبک بودن و مقاومت نسبت به وزن
  • انعطاف پذیری و مقاومت در برابر ضربه

یکی از مهم ترین مسائل در حوزه کشاورزی آبرسانی به بخش های مختلف زمین برای تغذیه و رشد بهتر گیاهان است. توجه داشته باشید که برخی از زمین های کشاورزی دارای آب های مجاور مانند رودخانه، کانال، دریاچه ها یا حوضچه ها نیستند و به همین دلیل کشاورزان با مشکل عدم وجود آب مواجه می شدند.

از آنجایی که اگر آب نباشد عملا کشاورزی نیز وجود نخواهد داشت کشاورزان از آب چاه ها استفاده می کردند. چند سالی است که از لوله های مختلف برای انتقال آب استفاده می شود در واقع همان چیزی که ما در این مقاله بررسی کردیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا