تقسیم بندی لوله های پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن لوله های سیاه رنگ می باشند که با خط های آبی (لوله پلی اتیلن آبرسانی) خط زرد برای (لوله پلی اتیلن گازرسانی) و خط قهوه ای (لوله پلی اتیلن فاضلابی) استفاده می شوند. لوله پلی اتیلن لوله ای است که از نوعی پلیمر مصنوعی به همین نام ساخته می شود که به خاطر ساختار شیمیایی منحصر به فرد خود، مزیت های زیادی برای آن شمرده شده اند.

از میان مزیت های لوله های پلی اتیلن ساخته شده از مواد پلی اتیلن یا P.E می توان به مقاومت بالا در مقابل مواد خورنده، فشار، ضربه، سایش، دما و همین طور دارا بودن زاویه خمش مناسب اشاره کرد. از دیگر خصوصیات این لوله پلیمری می توان به مقاومت بالای آن در مقابل ضربه و فشار در دمای بسیار پایین هم خاطر نشان کرد.

دیدن قیمت لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن از چه موادی ساخته می شود؟

لوله پلی اتیلن از ماده ای پلیمری به نام پلی اتیلن ساخته می شوند که علامت اختصاری آن PE است. توجه با این نکته حائز اهمیت است که این ماده را از واکنش پلیمریزاسیون واحدهای اتیلن به دست می آورند. پلی اتیلن ها خود از خانواده مواد پلی اولفین ها هستند که هم اکنون در بسیاری از مواد پلاستیکی استفاده می شوند. برای خرید لوله پلی اتیلن در تهران با ما تماس بگیرید.

 

تقسیم بندی لوله های پلی اتیلن
تقسیم بندی لوله های پلی اتیلن

 

زمان تقسیم بندی لوله پلی اتیلن معمولا آنها را به دو دسته لوله های تک جداره (که به اختصار لوله پلی اتیلن نامیده می شود) و دو جداره (که به نام لوله کاروگیت شناخته می شود) تقسیم می کنند. اما این دسته بندی بسیار کلی است. آنچه به عنوان لوله پلی اتیلن تک جداره می شناسیم خود به چندین نوع لوله مختلف با کاربردهای متفاوت تقسیم می شود :

لوله پلی اتیلن (PE) بلک ۱۰۰

لوله بلک ۱۰۰ از انواع لوله پلی اتیلن فشرده (H.D.PE) است که با رزین سیاه رنگ شده است. این محصول مقاومت بسیار خوبی در مقابل ترک خوردگی ناشی از فشار محیط دارد و دارای ویژگی های مقاومت در مقابل ضربه و سختی بالایی است. بلک ۱۰۰ را می توان در سیستم لوله های تحت فشار، توزیع گاز و آب و سیستم های فاضلاب و زهکشی استفاده کرد.

لوله پلی اتیلن بلو ۱۰۰

لوله بلو ۱۰۰ لوله پلی اتیلن فشرده ای است که با رزین آبی رنگ شده است. این محصول مقاومت بسیار خوبی در مقابل ترک خوردگی ناشی از فشار محیط، قدرت هیدرواستاتیک بلندمدت خوب و مقاومت بالایی در مقابل ضربه دارد و بسیار پردازش پذیر است. مهم ترین مصرف این نوع لوله در سیستم های توزیع آب آشامیدنی است. برای خرید لوله پلی اتیلن در تهران با ما تماس بگیرید.

لوله پلی اتیلن اورنج ۱۰۰

لوله اورنج ۱۰۰ یکی دیگر از انواع لوله پلی اتیلن فشرده است که با رزین نارنجی رنگ شده است. این محصول مقاومت بسیار خوبی در مقابل ترک خوردگی ناشی از فشار محیط و قدرت هیدرواستاتیک بلندمدت بسیار خوبی دارد. علاوه براین، اورنج ۱۰۰ مقاومت بالایی در مقابل ضربه دارد و بسیار پردازش پذیر است. مهم ترین مصرف این نوع لوله در سیستم های توزیع آب آشامیدنی است.

لوله پلی اتیلن H.E.3490-LS

لوله BorSafe H.E.3490-LS لوله پلی اتیلن فشرده سیاه رنگ و دو حالته ای است که به عنوان یک PE100 توسط فناوری پیشرفته Borstar تولید شده است. توزیع بسیار مناسب کربن این لوله را در مقابل اشعه ماوراء بنفش بسیار مقاوم کرده است. ثبات بلندمدت لوله هم توسط سیستم تثبیت بهبودیافته ای تضمین شده است.

استفاده از این لوله به عنوان لوله تحت فشار در سیستم های توزیع آب آشامیدنی و گاز طبیعی، فاضلاب های تحت فشار، لوله گذاری مجدد، خروجی آب دریا و سیستم های لوله گذاری صنعتی توصیه می شود.

طراحی این محصول به گونه ای است که تولید انواع لوله با قطرهای بزرگتر و دیواره های ضخیم تر را ممکن می کند، اما به هر حال تولید آن با هر قطری امکان پذیر است. HE3490-LS مقاومت بسیار خوبی در مقابل گسترش ترک خوردگی دارد و ترک ها به کندی در آن رشد می کنند.

لوله پلی اتیلن P6006

P6006 از انواع لوله فشرده است که در کلاس MRS10-PE100 قرار می گیرد. این لوله دارای توزیع دو حالته جرم مولکولی است. P6006 مخصوص کاربردهای لوله های تحت فشار طراحی شده و مقاومت خوبی در مقابل ترک خوردگی بر اثر فشار محیط و قدرت هیدرواستاتیک بلندمدت بسیار خوبی دارد.

از کاربردهای این محصول می توان به سیستم های توزیع آب آشامیدنی، سیستم های آبیاری، سیستم های توزیع گاز طبیعی و سیستم های لوله کشی فاضلاب اشاره کرد.

لوله پلی اتیلن NPP بلک

یکی دیگر از انواع لوله پلی اتیلن فشرده NPP بلک است که با رزین سیاه رنگ شده است. این نوع لوله ویسکوزیته ذوب بسیار بالایی دارد و رزین مناسبی برای انفصال (اکستروژن) لوله های بدون فشار است. این محصول در سیستم های بدون فشار، مانند لوله های ورقی و فاضلاب مصرف می شود. برای خرید لوله پلی اتیلن در تهران با ما تماس بگیرید.

تقسیم بندی لوله های پلی اتیلن
تقسیم بندی لوله های پلی اتیلن

انواع لوله پلی اتیلن (PE) بر اساس دانسیته مواد مورد استفاده

لوله پلی اتیلن (لوله PE)، بر اساس دانسیته مواد مورد استفاده به سه گروه اصلی تقسیم می شود: لوله پلی اتیلن با دانسیته بالا (HDPE)، لوله پلی اتیلن با دانسیته متوسط (MDPE) و لوله پلی اتیلن با دانسیته پایین (LDPE)

لوله پلی اتیلن با دانسیته بالا (HDPE)

چگالی این نوع لوله پلی اتیلن ۰.۹۴۱ گرم بر سانتی متر مکعب یا بیشتر است. به خاطر درجه پایین انشعاب، HDPE دارای نیروهای بین مولکولی قدرتمند و قدرت کششی بالاست. انشعاب لوله با کمک انواع کاتالیست و هم کنترل شرایط کاهش می یابد. ویژگی های HDPE، که رنگ طبیعی آن سفید است، عبارتند از:

  • مقاومت شیمیایی عالی
  • مقاومت خوب در مقابل شرایط آب و هوایی
  • مقاومت بالا در مقابل پارگی و فشار
  • مقاومت بالا در مقابل ترک خوردگی ناشی از تنش
  • مقاومت در مقابل خوردگی
  • اصطکاک اندک
  • عایق گرما و الکتریسیته
  • انعطاف پذیری بیشتر نسبت بهLDPE

این ویژگی ها باعث شده است که این نوع لوله برای سیستم های انتقال آب و سیستم های تحت فشار بسیار مناسب باشد. سختی و قدرت HPDE از LDPE بیشتر است و به همین علت بهتر می تواند در مقابل فشار آب مقاومت کند. لوله پلی اتیلن HDPE بهترین انتخاب برای سیستم های آبیاری است.

برای خرید لوله پلی اتیلن در تهران با ما تماس بگیرید.

لوله پلی اتیلن (لوله PE) با دانسیته متوسط (MDPE)

چگالی مواد در این نوع لوله پلی اتیلن بین ۰.۹۲۶ تا ۰.۹۴۰ گرم بر سانتی متر مکعب است و به ازای هر سانتی متر از ضخامت خود فشار کمتری را نسبت HDPE به تحمل می کند. بعضی از ویژگی های MDPE، که رنگ طبیعی و معمول آن آبی است، عبارتند از:

  • مقاومت شیمیایی بسیار بالا
  • پایداری در دمای اتاق
  • مقاومت بسیار خوب در مقابل ضربه
  • حساسیت کمتر نسبت به HDPE
  • مقاومت بالاتر در مقابل ترک خوردگی ناشی از تنش نسبت بهHDPE

به خاطر این ویژگی ها، از MDPE در بعضی از بخش های سیستم های لوله کشی گاز و انتقال آب آشامیدنی سرد به کار می رود. MDPE کمترین میزان کاربرد را در میان انواع لوله های پلی اتیلن دارد. این نوع لوله بیش از هرجا در کشور انگلستان و برای اتصال خانه ها به سیستم لوله کشی آب شهری به کار می رود. برای لوله کشی گاز توکار از لوله مانیسمان رده 20 هم به کار می رود.

تقسیم بندی لوله های پلی اتیلنلوله پلی اتیلن (لوله PE) با دانسیته پایین (LDPE)

چگالی مواد در این نوع لوله پلی اتیلن کمتر از ۰.۹۲۶ گرم بر سانتی متر مکعب است. بعضی از ویژگی های این نوع لوله عبارتند از:

  • مقاومت در مقابل شکست ناشی از فشار
  • سختی بالا
  • انبساط پذیری
  • مقاومت شیمیایی خوب (اما کمتر از HDPE)
  • مقاومت حرارتی کم
  • استحکام اندک

بیشترین مورد کاربرد لوله پلی اتیلن LDPE در سیستم های آبیاری قطره ای است، هرچند می توان از آن در سیستم های فاضلاب، بهداشتی، خطوط تولید صنعتی، لوله گذاری کشاورزی و سیستم های دیگری که در مقابل فشارها یا درجه حرارت های بالا قرار نمی گیرند هم استفاده کرد.

این نوع لوله می تواند فشار کمتر از ۳ بار را تحمل کند. LDPE از این نظر که بیشتر برای نصب رو زمینی مناسب است با انواع دیگر لوله های پلی اتیلن فرق دارد. در این نوع لوله اتصالات در داخل قرار می گیرند و به خاطر انعطاف پذیری کمتر، زمان نصب باید در گوشه ها از رابط های خاص استفاده کرد.

لوله پلی اتیلن در چه گریدهایی قابلیت تولید را دارد ؟

لوله های پلی اتیلن با توجه به نوع ماشین آلات و آزمایشگاه های تجهیز شده و نوع مواد مصرفی در انجمن لوله و اتصالات گرید بندی شده و لوله پلی اتیلن بر اساس گرید A – B – C تولید و عرضه می شوند.

لوله هایی که با درجه 1 – گرید A – استاندارد شناخته می شوند با ماشین آلات اروپایی تولید و مواد مصرفی از مواد درجه یک پتروشیمی های شازند، امیرکبیر یا جم است. لوله های درجه 1 – گرید A – استاندارد در شبکه انتقال، سیستم های کشاورزی و شبکه های گاز رسانی استفاده می شوند.

لوله هائی که دارای گرید B – درجه دو – غیر استاندارد می باشند با ماشین آلات چینی تولید و مواد مصرفی درجه یک به کار برده نمی شود لوله های گرید B در شبکه های کشاورزی کاربرد دارند.

لوله های گرید C که با ماشین الات ایرانی و یا چینی قابلیت تولید را دارند و همینطور از مواد نو و بازیافتی (ترکیبی) در آن به کار می رود. لوله های پلی اتیلن در گرید های PE80 – PE100 با توجه به نوع مواد در واحد تولیدی تولید می شود.

گرید PE100 در شبکه های گازرسانی و آبرسانی کاربرد دارد. گرید PE80 جهت شبکه های انتقال و سیستم های کشاورزی و غلاف کابل های مخابراتی کاربرد دارد. گرید PE100 با توجه به تراکم مولکولی از ضخامت پایین تر و وزن کمتری برخوردار است و تحمل فشار مناسب با خود را دارد. لوله ها در شاخه های 6 و 12 و 5/13 متری تولید و عرضه می شود.

چرا در لوله های پلی اتیلن از رنگ مشکی به کار می رود؟

لوله های پلی اتیلن معمولا به رنگ مشکی تولید و عرضه می شوند. مواد پلی اتیلن تولید شده در پتروشیمی ها یا به صورت نچرال (Natural) یا مشکی تولید می شوند. بهترین نوع مواد از نوع خود رنگ است که دوده در آن متناسب و میکس آن دقیق است. در لوله های نچرال (Natural) میبایست دوده یا مستربچ مشکی به آن اضافه شود. رنگ مشکی در لوله های پلی اتیلن Anti UV بوده که مقاومت لوله را در مقابل اشعه ماوراء بنفش زیاد می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا