نیروهای وارده بر لوله پلی اتیلن

با تهیه مقاله نیروهای وارده بر لوله پلی اتیلن قصد داریم به شما برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لوله پلی اتیلن و فشارهای وارد شده برآن کمک کنیم.

محاسبه نیروهای وارده بر لوله پلی اتیلن

بر یک خط لوله مدفون پلی اتیلن، نیروهایی با فشارهای مختلفی وارد می شود که بعضی از آن ها مثل نیروی ناشی از وزن آب های زیر زمینی، وزن خاک، فشار داخلی و نیروهای ترافیکی مشخص هستند و می توان شدت آن ها را محاسبه و تخمین زد و بخش دیگری هم نامشخص و غیر قابل محاسبه است.

برای در نظر گرفتن نیروهای وارد شده بر لوله پلی اتیلن باید با توجه به به شرایط و ضوابط محل استفاده خط لوله، از روشهایی مختلفی کمک گرفت که اصول کلی آن ها مشابه یکدیگر است.

به صورت کلی در سراسر دنیا، دو روش اصلی وجود دارد که بقیه روش ها را در بر می گیرند:

  1. دستورالعمل AASHTO M252، M294
  2. دستورالعمل ATV A-129

تعاملات لوله های پلی اتیلن و خاک

نکته بسیار مهم در استفاده از لوله های مدفون، تعامل رفتاری لوله و خاک با یکدیگر است. یعنی سیستم لوله-خاک شبیه یک ساختار کامپوزیتی می باشد که در آن خواص سیستم می تواند افزون بر میانگین خواص اجزا باشد.

با انتخاب مناسب جنس و درصد کوبش خاک اطراف لوله، می توانیم از امنیت و عمر طولانی خط لوله مطمئن شویم و این موضوع در تمامی عملیات نصب، از انتقال و جابه جایی و انبارش تا حفر ترانشه و خاکریزی، بدون داشتن توجه کافی، تجربه لازم و بررسی های مناسب به دست نمی آید.

گروه سداب با نیرو های مجرب و محصولات باکیفیت، اجرای ایمن پروژه های این چنینی را تضمین می کند.

نکاتی که باید در زمان نصب لوله پلی اتیلن رعایت کرد:

  • خاک پشتبند باید به طور کامل کوبیده شود تا سختی خاک افزایش پیدا کند. هرچقدر کوبش خاک کنار لوله بهتر صورت گیرد، لوله تحت فشارهای خارجی بسیار بهتر عمل می کنند.
  • از مرطوب شدن ترانشه در زمان عملیات نصب لوله ها باید جلوگیری به عمل آورد.
  • چگونگی تهیه بستر ترانشه اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه بسیار زیادی نشان داد. کف ترانشه باید صاف و بدون سنگ و کلوخه باشد. توصیه ما این است که اگر خاک کف ترانشه مناسب نیست، برای بسترسازی از خاک های باکیفیت بالاتر که از محل دیگری تهیه می گردد، کمک بگیرید.
  • عرض ترانشه تابعی است از روش کوبش، قطر لوله، سهولت و خاک پشتبند. با توجه به این موارد، عرض ترانشه باید در کمترین میزان ممکن انتخاب شود؛ بنابراین از تعریض بی مورد باید جلوگیری کرد. چون هرچقدر عرض ترانشه بالاتر باشد، فشار خاک روی لوله هم افزایش پیدا می کند. حداقل عرض ترانشه طبق قسمت 30 دستورالعمل AASHTO 1.5 برابر قطر خارجی لوله است.
  • برای کوبش خاک بالای لوله باید از وسایل و تجهیزات مناسب کمک بگیرید.

پایان…

سداب به عنوان گروه بزرگ و معتبر تولید و فروش انواع لوله های پلی اتیلن با کمک کارشناسان در تلاش است بهترین ها را برای شما رقم بزند. هم اکنون می توانید برای ثبت سفارش و اطلاعات بیشتر در خصوص خرید محصولات از طریق شماره تماس های ذکر شده در همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا