راهنمای استفاده از لوله های پلی اتیلن دوجداره

اگر به راهنمای استفاده از لوله های پلی اتیلن دوجداره نیاز دارید، این مطلب را تا انتها و با دقت مطالعه کنید. لوله های پلی اتیلن دوجداره که با نام لوله کاروگیت هم شناخته می شوند یکی از عناصر مهم در صنعت و ساختمان سازی می باشد که به دلیل خصوصیات ویژه ای که دارد استفاده می شود.

مزایای لوله کاروگیت (لوله پلی اتیلن دوجداره )

  • عمر طولانی
  • انعطاف پذیری و قابلیت تحمل خمش
  • رسوب ناپذیری، به دلیل صیقلی بودن سطح داخلی لوله
  • سهولت در نصب و اجرای سریع کارگذاری
  • مقاوم تا دمای ۵۰ درجه سانتی گراد و نامحلول بودن در برابر تمامی حلال های آلی
  • مقاومت در مقابل اشعه ماوراء بنفش آفتاب به دلیل استفاده از مواد
  • مقاومت در مقابل حمله جوندگان و میکروارگانیسم ها ، به دلیل فقدان ارزش غذایی
  • مقاومت در مقابل مواد خورنده و میکروارگانیسم ها
  • وزن کمتر نسبت به انواع فولادی و چدنی و بتنی

کاربرد لوله کاروگیت (لوله پلی اتیلن دوجداره )

  • انتقال مایعات صنعتی اسید، باز، نمک و … به صورت ثقلی
  • سیلوی مواد و مایعات
  • شبکه های آبیاری و زهکشی
  • شبکه های جمع آوری آب های سطحی در شهر ها و مناطق صنعتی و کشاورزی
  • شبکه های جمع آوری و انتقال فاضلاب های شهری و مناطق صنعتی
  • قالب مستمر در پل های کوچک
  • کاربرد به عنوان سیفون آب در جاده ها و رودخانه ها
  • معابر آدم رو
  • مقسم آب

حمل و نصب لوله کاروگیت

حمل و نقل لوله های پلی اتیلن دوجداره به کارگاه

لوله های پلی اتیلن و متعلقات آن ها باید توسط کامیون ها و ادوات مناسب بارگیری و حمل شوند. به صورتی که فشارهای نقطه ای به لوله وارد نشده و باعث شکستگی یا سوراخ شدگی و یا تغییر شکل لوله دوجداره پلی اتیلن در نقاط مورد فشار نشود.

در صورتی که نقاط تیز و برنده بر ادوات حمل وجود دارد باید به وسیله مواد مناسب مثل تخته های بلند پوشیده شود. توجه کنید که پیچ ها و میخ های دیواره و کف کامیون گیر نکرده باشد و یا وزن آن روی لبه کامیون و لبه لوله های زیر، قرار نگیرد. وگرنه امکان وارد شدن صدمات جدی به لوله ها وجود دارد.

برای بلند کردن لوله های پلی اتیلن هیچوقت از کابل فلزی بدون پوشش، زنجیر یا اجسام سخت دیگر استفاده نشود. باید از دو تسمه پارچه ای در فاصله بین دو سر لوله کمک گرفته شود و یا در صورت استفاده از یک تسمه پارچه ای در وسط لوله پلی اتیلن، با دست خود کنترل و هدایت لوله را در اختیار داشته باشید تا لوله با اطراف برخورد پیدا نکند. هیچوقت از یک تسمه برای جابجایی چند لوله به صورت همزمان استفاده نکنید.

لوله های پلی اتیلن کاروگیت به دلیل ساختار خاص و مواد سبک، وزن کمی دارند. به صورتی که در سایزهای پایین به راحتی قابلیت جابه جایی به وسیله یک یا دو نفر را دارند.

دقت شود که به هیچ وجه لوله ها را در کارگاه نغلتانید و یا از ارتفاع بالا پرت نکنید، وگرنه لوله ها آسیب های شدیدی می بینند.

لوله پلی اتیلن کاروگیت را چطور حفظ و نگهداری کنیم؟

مکان نگهداری لوله پلی اتیلن: نحوه انبار داری به نوع زمین و نوع وسایلی که در دسترس است وابسته است. معمولا زمینی که برای انبار کردن استفاده می شود باید هموار باشد. زمین می تواند با آسفالت یا شن یا چمن پوشیده شود یا این که مصنوعی باشد.

توجه شود که جنس لوله ها از پلی اتیلن سنگین بوده و وجود سنگ های نوک تیز در زیر لوله ها موجب ایجاد سوراخ شده و یا موجب تغییر شکل لوله ها در آن نقطه می شود. همینطور دپو کردن لوله ها در زمینه ای ناهموار موجب تغییر شکل لوله های پلی اتیلن در نقاط مختلف می گردد.

سایز: به هیچ وجه در محل دپو، لوله های پلی اتیلن سایز پایین تر را داخل سایزهای بالاتر نگذارید. این کار بالا رفتن فشار و وزن بر لوله های زیرین را به دنبال دارد که این در نهایت با تغییر شکل آن ها روبرو می شویم.

ارتفاع: ارتفاع مجاز چیدن لوله ها روی هم در شرایط کارگاهی برای لوله های سایز پایین حدبیشتر یک متر است. در سایزهای بالای 500 میلیمتر، لوله های بالایی بایدروی ورقه های چوبی قرار گرفته که در این مواقع حدبیشتر ارتفاع مجاز برای دپوی لوله ها روی هم 5/2 متر است.

لوله های با طول شش متر باید روی سه ورقه چوبی و لوله های کمتر از چهار متر باید بر دو ورقه چوی قرار داده شوند. در این مواقع ورقه ها با فاصله های مساوی بین دو انتهای لوله قرار داده می شوند.

محل نگهداری لوله

  • بهترین مکان برای نگهداری لوله پلی اتیلن، محیط های سرپوشیده هستند تا از آسیب های زیان آور اشعه UV نور خورشید به لوله های پلی اتیلن جلوگیری کنند، البته باید اشاره کنیم که بعضی از لوله های پلی اتیلنی دارای خاصیت ضد اشعه می باشند.
  • محل نگهداری لوله باید هموار، دارای وسعت کافی برای قرارگیری کامیون های حمل، انجام جابجایی بار و تجهیزات جابجایی و در نهایت جای مناسب برای انبار موقتی محصول باشد
  • اگر لوله ها برای مثال برای یک ماه یا کمتر در فضای باز نگهداری می شوند باید روی لوله ها پوشش مناسبی قرار داده شود. در غیر این صورت باید از فضای مسقف استفاده شود.
  • ملزومات عمومی شامل مواردی مثل وجود فضای کافی، داشتن سطح صاف، بدون سنگ، زباله یا دیگر موادی که می تواند برای لوله ها و قطعات آسیب زننده باشد و یا در فرآیند جابجایی خلل وارد کنند، می باشد.
  • محل نگهداری لوله پلی اتیلن باید طوری باشد تا از لوله ها در مقابل مشکلات فیزیکی نگهداری کند.
  • در هوای سرد هم باید توجه داشت تا ضربه ای به لوله ها وارد نشود چرا که در این شرایط، برای لوله های پلی اتیلن احتمال شکستگی افزایش پیدا می کند. در دماهای بسیار سرد (کمتر از 20 درجه) باید از جابه جایی لوله ها جلوگیری کرد.

توجه شود که لوله های منهولی نباید روی هم قرار داده شوند.

نور خورشید: بعضی از تولیدات شرکت سداب دارای خصوصیاتی برای مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند اما با وجود این لوله های فاضلابی برای کاربرد در زیر زمین ساخته می شوند. بنابراین لوله های فاضلابی را باید بیش از یک سال در هوای آزاد نگهداری کرد.

دمای هوا: همه پلاستیک ها در اثر افزایش درجه حرارت دچار تغییر در سایز می شوند. در صورتی که دمای هوا بیش تر از 25 C° باشد لوله های پلی اتلین دوجداره دچار تغییراتی در سایز خواهند شد.

بنابراین در شرایطی که دمای هوا بیشتر از 25 C° بوده و یا زمان انبار داری بیشتر از 24 ساعت است باید توجه مضاعفی در نحوه انبار داری کرده و لوله ها را در شرایط بهتری از حد بالاتر مجاز استانداردها نگهداری کرد.

تغییر شکل: توجه شود که دمای بیش از حد هوا و نگهداری طولانی مدت لوله ها در شرایط غیر استاندارد امکان دارد موجب تغییر شکل در سایز لوله ها مخصوصاً لوله های سایز بالا شود.

اگر این شرایط اتفاق بیافتد و لوله پلی اتیلن دچار تغییر شکل شود باید قطر داخلی لوله در جهت افقی و عمودی اندازه گیری شده و اگر قطر در جهت افقی بیشتر از جهت عمودی باشد باید لوله را 90 درجه چرخاند تا قطر بزرگ تر در جهت عمودی قرار بگیرد. توجه شود که این کار باید حداقل شش ساعت قبل از نصب لوله در کانال انجام گیرد.

باید منهول ها در وضعیتی که پس از نصب در کانال خواهند داشت نگهداری و انبار شوند تا به دلیل شکل خاص و نامتقارن آن ها، بعدها دچار اختلال نشوند.

نکاتی در مورد نحوه نصب لوله های کاروگیت پلی اتیلن

حمل به داخل ترانشه: در کارگذاری لوله ها داخل ترانشه حتماً باید لوله ها را با کمک تجهیزات مناسب به داخل ترانشه انتقال داد و از پرتاب کردن لوله های پلی اتیلن به داخل ترانشه خودداری کرد. توجه شود که لوله در زمان انتقال داخل ترانشه بر لبه قرار نگیرد. چون وزن لوله موجب تغییر شکل در لبه آن شده و اتصال لوله ها را به هم دچار اختلال می کند.

شناوری: بادقت به اینکه وزن پلی اتیلن از آب سبک تر است و همینطور پروفیل های لوله های دوجداره خالی است بنابراین در صورتی که آب داخل ترانشه باشد لوله ها روی آن شناور خواهند شد. بنابراین باید لوله ها را با کمک ابزار مناسب از بالا و در بخش تاج مهار کرد.

اختلاف دما: در شرایط کارگاه امکان دارد بعضی لوله ها داخل ترانشه یا در بخش سایه بوده و بعضی از آن ها در آفتاب قرار گرفته باشند. این تغییرات شرایط گاهی اختلاف دمایی بیش از 20 تا 30 C° را بدنبال خواهد داشت.

بنابراین توجه شود که لوله های پلی اتیلن در شرایط مشابهی نگهداری شوند تا زمان نصب به طور کامل هم دما باشند وگرنه پس از نصب و پس از گذشت مدت زمانی لوله ها از بخش اتصالات دچار نشت شده و یا نصب اتصالات دچار اختلال می گردد.

روش اتصال لوله کاروگیت

در ادامه راهنمای استفاده از لوله های پلی اتیلن دوجداره به استاندارد ها می پردازیم:

استاندارد ها و مقررات

راهنمای استفاده از لوله پلی اتیلن دوجداره تنها با مهمترین و لازم ترین نکات و مقررات موجود در استاندارد های مختلف اشاره کرده و تنها قسمت کوچکی از آن را در بر می گیرد. بنابراین مطالعه اصل این استانداردها توصیه می شود.

بستر سازی: لوله های پلی اتیلن فاضلابی را می توان به دو شکل بستر سازی نصب کرد.
اگر خاک بستر ترانشه از جنس خاک های نرم و ریز یکنواخت بوده و در طول لوله به صورت یکسان است می توان لوله را مستقیماً روی کف ترانشه قرار داد. وگرنه باید ابتدا بستر مناسب با کمک مواد مذکور در استاندارد برای شرایط مختلف ساخته شده و سپس لوله روی آن نصب شود.

تراکم: درجه فشردگی خاک در زیر و اطراف لوله باید در طراحی ساختاری براساس استاندارد مشخص شده و با کمک روش های خاص آزمایش و کنترل شود. تراکم مکانیکی اصلی در بخش فوقانی لوله تا قبل از ایجاد حداقل لایه ای به فشار 300 میلیمتر در بالای لوله نباید صورت گیرد.

لوله های بالای 900 میلیمتر باید در ناحیه بین کف ترانشه و لوله به میزان کافی فشرده شود. فشردگی کم در این ناحیه در لوله های سایز بالا موجب تغییر شکل در لوله در زمان تراکم لایه بالایی می گردد.

تجهیزات فشرده سازی و اطلاعات مربوط به آن در استاندارد ATV-A139 توضیح داده شده و دستور العمل های آن باید به دقت موردتوجه قرار بگیرد.

در زمان پر کردن کناره ها با خاک سست تنها باید از تجهیزات فشرده سازی سبک استفاده کرد و استفاده از تجهیزات سنگین تنها پس از اجرای کامل این مرحله مجاز است. در غیراین صورت لوله ها امکان دارد در بخش فوقانی دچار تغییر کل شوند.

معمولاً هر سختی حلقوی از لوله برای یک پروژه خاص و مشخص به کار برده می شود. بنابراین از لوله های کلاس پایین تر برای پروژه هایی که مقاوت حلقوی بالاتری نیاز دارند موجب تغییر شکل لوله پس از نصب می گردد.

لازم به ذکر است که سختی حلقوی لوله ها در محیط آزمایشگاهی و با اعمال نیرو در دما و شرایط خاص مذکور در استاندارد اندازه گیری و مشخص می شوند. بنابراین باید دقت شود که استفاده از لوله ها در شرایط محیطی بد نتایجی پایینتر از حد استاندارد را در بر خواهد داشت و خریداران باید شرایط اجرای لوله ها را در طرح خود در نظر داشته باشند.

پایان…

سداب به عنوان گروه بزرگ و معتبر تولید و فروش انواع لوله های پلی اتیلن با کمک کارشناسان در تلاش است بهترین ها را برای شما رقم بزند. هم اکنون می توانید برای ثبت سفارش و اطلاعات بیشتر در خصوص خرید محصولات از طریق شماره تماس های ذکر شده در همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا