تفاوت لوله پلی اتیلن با لوله های پلیمری

تفاوت لوله پلی اتیلن با لوله های پلیمری چیست؟ این سوال، یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که از شرکت های فروش و تولید کنندگان لوله پلی اتیلن پرسیده می شود. در این مطلب کاربردی قصد داریم تفاوت های این دو نوع لوله را به شما نشان دهیم.

لوله هایی که از پلیمرها ساخته می شوند، هم اکنون جایگزین خوبی برای لوله های قدیمی فلزی و بتنی در تأسیسات می باشند. ابداع مواد پلیمری جدید، تحولی عظیم در بازار لوله و اتصالات ایجاد کرد به طوری که سنتز پلیمرها در حال حاضر یکی از بزرگ ترین شاخه های علم مواد محسوب می شود.

پلیمرهایی مثل پی وی سی، پلی اتیلن، اکریلونیتریل بوتادین استایرن و پلیمرهای مقاوم شده با الیاف شیشه، پلی پروپیلن، اصلی ترین پلیمرهای مصرفی در این بخش از صنعت می باشند.

برای مقایسه میان خواص و خصوصیات لوله های پلی اتیلن با دیگر لوله های پلی اتیلن باید پارامترهای مختلفی را موردتوجه قرار دهیم. بررسی خواص مکانیکی، الکتریکی، خواص فیزیکی و شیمیایی، واکنش پذیری، مقاومت و استحکام، پایداری در دماهای مختلف، قابلیت سایش، اشتعال پذیری و بسیاری موارد دیگر از مهم ترین مواردی می باشند که برای همه لوله های پلیمری ارزیابی می شوند.

یکی از لوله های رقیب لوله پلی اتیلن، لوله های پی وی سی می باشند؛ این لوله ها خواصی بی نظیر زیادی دارند، اما در برابر حرارت و اشتعال پذیری مقاومت پایینی نشان داده و به صورت نقطه ای آتش می گیرند. این لوله ها در مقابل اشعه یو وی، خواص خود را از دست می دهند؛ همینطور لوله های پی وی سی در دمای بالا آسیب پذیر می شوند.

لوله های پلیمری

پلیمرها جایگزین خوبی برای لوله های فلزی هستند که دچار خوردگی یا زنگ زدگی می شوند. این لوله ها سبک و ارزان بوده و نصب آن ها راحت است. البته علاوه بر مقاومت بالا در برابر خوردگی و ضربه می توان موارد زیر را به عنوان مزایای لوله های پلیمری نام برد:

  • افت فشار پایین
  • انعطاف پذیری عالی
  • نارسانای الکتریسیته
  • خواص بهداشتی مثل مقاومت در برابر حملات میکروبیولوژی و رسوب پذیری با مقدار کم

لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن یکی از پرکاربرد ترین لوله های مورد استفاده در صنعت است. لوله پلی اتیلن از جنس پلی اتیلن است که از پلاستیک پلمیری تولید می شود. با ذوب و قالب گیری می توان این لوله ها را ساخت و مورد مصرف قرار داد. مهم ترین مزیت لوله پلی اتیلن این است که آن ها قابل بازیافت می باشند. از لوله پلی اتیلن در سیستم انتقال آب، فاضلاب، گاز، مواد شیمیایی، پسماند کارخانجات و کاور کابل استفاده می شود.

تفاوت لوله پلی اتیلن با لوله های پلیمری

لوله های پلی اتیلنی در مقایسه با لوله های پلی پروپیلن، انعطاف پذیرتر می باشند؛ هر دوی این لوله ها مقاومت و استحکام بسیار خوبی دارند به طوری که می توان از مواد اولیه پلی پروپین برای قالب گیری هم استفاده کرد.

لوله های پلی پروپیلن در مقابل اشعه یو وی پایداری کمی دارند اما خواص خود را در مقابل مواد شیمیایی و محیط های اسیدی، حفظ می کنند. بوتادین استایرن و پلیمرهای مقاوم شده با الیاف شیشه هم مقاومت بسیار زیادی داشته و در ترکیبات کامپوزیتی مصرف بسیاری دارد.

نکته مهم در مورد انواع لوله های پلیمری، قابلیت بازیافت آن ها است. لوله های پلی اتیلن هم به عنوان لوله های بهداشتی و دوستدار محیط زیست شناخته شده اند. هر کدام از لوله ها با علامت های استاندارد محیط زیست و شماره مخصوص بازیافت علامت گذاری می شوند. همه اطلاعات این لوله ها بر دیواره آن ها درج شده است.

 

پایان…

به پایان مقاله کاربردی سداب رسیدیم، این شرکت در زمینه تولید و فروش انواع لوله پلی اتیلن فعالیت دارد و در تلاش است با تضمین کیفیت محصولات خود رضایت شما را به دست آورد. برای اطلاعات بیشتر برای ثبت سفارش از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام در واتساپ تماس: 02133901412 کانال تلگرام پیام در ایتا